realisation

Idag har jag kommit till insikt om en hel del saker angående mig själv, min vikt och mina ätvanor. Jag har hela tiden undrat varför jag går upp i vikt, varför jag inte går ner i vikt och trott att jag inte ätit för mycket eller för lite. Eller ja, för lite vet jag att jag har ätit, men det är inte hela sanningen.

Med min nya app har jag kollat igenom en hel del som jag har ätit och kommit fram till att vissa dagar äter jag 1000 kalorier, andra 3000 kalorier. Det blir en sjuk obalans och jag mår botten p.g.a. det. De dagar då jag inte ätit frukost eller lunch har jag trott att jag ätit alldeles för mycket genom att bara äta middag, men sanningen är den att jag istället då har blivit så hungrig på kvällen att jag ätit godis eller en massa mackor. Så istället för att balansera ut det över hela dagen äter jag alldeles för mycket (eller för lite). Jag har inga fasta mattider p.g.a. att jag jobbar i skift (ja, man kan kalla det skiftjobb även om det bara rör sig om dagstid) och sen när jag väl är ledig så sover jag gärna längre.

Idag har jag bara ätit 31% av min dagsranson, men den har hållt mig hela dagen och jag känner att jag haft mer energi just p.g.a. att jag vet vad alla andra vet - frukost är viktigt (även om jag gick upp vid 2 idag). Så vad jag då kommit fram till är att jag måste planera min mat lite bättre så att jag äter rätt mängd, ha fasta tider och inte äta för mycket godis (ja, det är kanske självklart för andra, men inte för mig). Ikväll blir det kyckling i fullkorns-wraps och en massa grönsaker :)

Träning blev det inte mycket av... 30 minuter totalt, det är bättre än inget, men att det blåste hela dagen fördröjde alltihop så det fick bli en snabb runda.

Kommentarer

Populära inlägg