10 klädesplagg och skor som vi hade på 90-talet


Nu pratar vi mest om det senare 90-talet och vinklat ur en tjejs perspektiv. Men det har dykt upp även en hel del barnkläder som plågade oss. För när vi var yngre så fanns det inte så mycket mode för barn, inte som idag! Då klädde dem ut oss i de här små matchande jogging-seten, gärna med något "coolt" tryck på tröjan, vilket inte alls var coolt, utan bara sådär lagom halvmesigt. I vår skola var det bestämt att om man gick i joggingbyxor efter att man fyllt 9 så var man en tönt! Själv bytte jag från joggingbyxor till mina coola jeans med resår i midjan när jag var 9, så jag klarade ju mig från "töntstämpeln" (när det gällde det i alla fall). Så först ut är alltså...

1) Joggingdressen. Som jag ovan beskrev var det här ett klädesplagg nästan varje unge gick omkring i. Inte för att vi ville, inte för att det var snyggt, utan för att vi var barn. Vi brydde oss inte om vad som var snyggt, modernt eller häftigt. Möjligtvis när det gällde skor, då var vi lite mer på det.


2) Overknee-strumpor. Svarta! Åh herre gud vilket kaos de skapade. Vi var kanske 5 tjejer i klassen som skulle vara hejarklack åt vårt pingislag när vi skulle möta.. antingen om  det var någon annan skola eller Danmark. Och vi ville ju alla ha matchande kläder, så alla hade svarta overkneestrumpor, svart klänning och vit kortärmad topp under. Jag var så himla glad för jag fick det av pappa i julklapp det året. 


3) Hipsters! När ni hör ordet hipsters tänker ni kanske på underkläder, fel! På 90-talet betydde hipsters utsvängda leggings i baddräktsliknande material och HELST färgglada. Jag hade skriklila (och till det hade jag en skrikgrön tröja, varpå en av mina manliga klasskamrater sa till mig "Jag visste inte att man kunde ha lila och grön tillsammans". JO, det kan man.. det såg bara inte så bra ut ). Och tyvärr kunde jag inte hitta en riktig bild, men detta ger er en idé.


4) platåskon. Denna kom runt 1997-1998 och stannade ett bra tag. Precis alla tjejer och några killar gick omkring i dem. Det ledande märket var då Buffalo. Själv vägrade jag att bära buffalo eftersom jag tyckte att det var löjligt att betala 1300 kronor för ett par så fula skor. Platåskor ägde jag dock och de var jag väldigt stolt över. Nu menar jag inte platåskor som i högklackade eller stövlar, nej här pratar vi rejäla kängor! Oavsett årstid!


5) Den korta toppen. Själv gick jag steget längre och hade en extremt kort topp med texten "see you later alligator" (om jag bara kunde hitta den). Den var svart och slutade precis nedanför bysten. Man trodde ju att den skulle stanna där, men icke... Mitt under jublet under småstjärnorna sträckte jag upp armarna och min topp gled också upp. Jag flashade precis alla - och var totalt ovetande om det - just då. Men under hela 90-talet hade man den här midjekorta toppen, oavsett om den slutade vid revbenen eller precis vid midjan. Det var helt enkelt det mest vanliga man kunde ha, som en t-shirt. 


6) Canvasskor med klack! Jag avgudade mina vita canvasskor med vit klack. De var så otroligt vackra! Det var dock inte så många där jag bodde som hade såna, men för mig förtjänar de ändå en plats! Jag tycker fortfarande att de är helt bedårande.


7) Adidas-byxorna. De här var ju hetare än hetast. Jag gick lite mot strömmen och köpte sådana som inte hade knappar... Detta var nog första gången jag hade köpt ett "märke" och jag kände mig så cool. Speciellt då den coola killen två klasser över mig sa till mig att jag hade häftiga byxor (eftersom han hade likadana). ALLA precis ALLA hade de här byxorna.


8) Festklänningarna. När det gäller klänningar så hade både Spice Girls och filmen Clueless mycket influenser över vad man hade på sig. Det gick helt inte att gå i jeans på fest, då var det lång kjol med linne eller en kort klänning som gällde. Och det fick gärna vara färger, svart var ofta symboliserat med satanister, något som vi alla var rädda för, speciellt efter filmen "den onda cirkeln".


9) LA Gear. Dessa var nog de coolaste skor jag någonsin haft. Säkerligen var inte mina riktiga för jag tror vi köpte dem på Maxi, men jag kände mig ändå coolast i hela världen där jag gick omkring i mina blinkande skor! Världens häftigaste grej (enligt mig).


10) Flanellskjortan! Okej, det här kanske var vanligare på killar, men det fanns en hel del tjejer som hade detta också. Visserligen mer populärt under tidiga 90-talet, men nog sprang vi omkring som bilden här nedanför också.

Kommentarer

  1. Haha, kul lista. Dissade också Buffalo minns jag. Och hipsters ja... Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg