räkna får?

Så här på vintern brukar jag ha väldigt svårt för att sova om nätterna. Nästan varje år drabbas  jag av samma sak. Jag vet att jag har insomnia-problem. Det betyder inte att jag inte kan sova, men det betyder att jag har svårt för att somna. Ibland i stort sett omöjligt.

Så vad kan man göra när man inte kan somna? Ska man räkna får eller kanske försöka tömma huvudet på allt (mycket svårare än vad man tror, i alla fall för mig). Jag är en sån person som tänker på 7000 saker samtidigt och ju mer jag inte vill tänka på något, desto mer måste jag tänka på det (som det faktum att vi alla ska dö en dag, inte världens bästa ämne att tänka på när man försöker sova). Min psykolog skrattade mig rätt upp i ansiktet och sa att jag minsann inte har några problem. Det var då jag slutade gå dit. Inte för att det direkt hjälpte. Hon sa att jag skulle bli kvitt mina "problem" genom att andas rätt och tänka på en ruta.... Det kändes inte riktigt som att hon tog mig på allvar.

Jag är en sån person som, förutom att tänka väldigt mycket, så känner jag också väldigt mycket. Jag har väldigt lätt för att känna medlidande med andra och det är ju trevligt på ett sätt, men det får en att må skit, rätt ut sagt. Egentligen borde väl alla tänka mer på andra och försöka sätta sig in i deras situation, men det är så mycket enklare att bara bry sig om sig själv när det största problem man har är att gräsmattan ska klippas en gång om dagen för perfektion.

Klockan är nu 10 och jag har sovit kanske 5 timmar. Inte helt fy skam, men ni vet den där förbannade huvudvärken som kommer när man sovit för lite? Och så är jag fortfarande helt jävla torr i munnen. Lagom irriterande. Så, nu har jag fått gnälla av mig lite. Nästa inlägg kommer att bli aningen mer positivt och kanske har jag fått sova någon timme till :)

Kommentarer

  1. uh, vad frustrerande det måste vara! Men du, finns det inte typ sömn-skolor eller nåt? Det är ju ett jätteproblem att inte kunna somna, hela tillvaron vänds uppochner. Hoppas det blir bättre! Far ner i diket!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar lösa det med att titta på film, men ibland hjälper inte det heller >.< FAR ner i diket :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg