3 bra & 3 riktigt dåliga filmer

Jag är jätteduktig på att störa mig på saker som jag inte anser är bra. Speciellt när det gäller filmer, musik och annat kreativt. Men idag ska det handla om film. Jag tänkte börja positivt med 3 action/komedi-filmer som jag tycker väldigt mycket om och som är lagom trevliga. Egentligen har jag fem miljoner filmer att rekommendera, alla olika genrer, men man måste nog begränsa sig lite. I inbördes ordning.

1) Wild Target

Bill Nighy, Emily Blunt, Rupert Grint, Martin Freeman och Rupert Everett (bara för att nämna några) spelar i denna skumma komedi/action/skum-film. Den handlar om att Nighy är yrkesmördare och blir anlitad av Everett att mörda Blunt som har sålt en falsk tavla till honom. På någon vänster kommer Grint in i bilden och den är riktigt underhållande med sjukt trevlig musik av Imelda May (kolla upp henne om du inte redan har gjort det). Underbar humor och lite action. Negativt: Blunts rollkaraktär är fruktansvärt störande, men på något sätt så gör det inget.

2) The In-laws

Michael Douglas, Ryan Reynolds. Ryan ska gifta sig med sin tjej och hans pappa, som aldrig har varit mycket närvarande i hans liv, ska för första gången träffa hennes föräldrar. Saker och ting går galet från början när det visar sig att Ryans pappa (Douglas) inte riktigt är den han utger sig för att vara. Ryans tjejs pappa (Ryans tjej spelas av tjejen som spelade Valerie i Sabrina tonårshäxan, men jag kommer inte ihåg hennes namn) är ortoped som är rädd för precis allt och han blir kidnappad av Ryans pappa som ska sälja en stealth-ubåt till några skumma typer, samtidigt som de blir jagade av FBI. Mycket underhållande med en del action. Familjeaction kan man nog kalla det, men jag gillade den. Negativt: Brudtärnan är så hysterisk att man tror att hon ska få ett anfall.

3) Unknown

Liam Neeson, Diane Kruger etc. Okej, denna har väl inga komiska inslag, men det är en väldigt bra film. Neeson och hans fru checkar in på ett hotell, väl på hotellet inser han att han har glömt en väldigt viktig väska. Han åker tillbaka till flygplatsen med en taxi, men där händer en bilolycka och han vaknar upp på sjukhuset alldeles ensam bara för att upptäcka att någon annan har tagit hans identitet och alla verkar tro på den här killen. Inte ens hans fru känner igen honom. Mycket spännande med en annorlunda twist. Negativt: Inte lika bra som "Taken" men fortfarande med Neeson som badass mofo.

The bad ones!!

1) Twilight - allihop

Du stirrar på mig - jag stirrar tillbaka. Du stalkar mig - jag gillar det. Vi stönar båda två och ramlar i skogen. Nej, det är ingen dålig mjukporrfilm, det är "romantik". Killen är vad, 80 år äldre än henne och tycker det är fullt normalt att dejta en 17åring (eller hur gammal hon är). Men sen blir det bara värre. Stephenie Meyer förskönar mormonernas mångiftes-livsstil och projekterar sig själv i Bellas 17åriga kropp. Waste of space and time, säger jag bara. Positivt: De har mycket Muse-musik med. Men jag är inte säker på att det är positivt.

2) Rödluvan

Åh, men vem kunde tro att det kunde vara samma skitregissör/producent eller var det är. En annars så gullig saga har blivit twilight med en röd hätta. Det enda plusset jag kan ge är för att det inte är helt uppenbart vem vargen än. Annars har Amanda Seyfrid förvandlats till Kristen Stewart, helt utan skådespelartalang. Och den här "dam i nöd"-rollen börjar bli tråkig. Var är alla självständiga tjejer (we want Buffy back)? Positivt: Ja, det var väl det här med vargen, att det inte är helt uppenbart.

3) The three musketeers 2011

Milla jovovich - gå hem och lägg dig. Hennes roll som Milday De Winter slaktar hela filmen tillsammans med Orlando Bloom som spelar Duke of Buckingham. Killen som spelar D'artagnan gör inte alls rollen rättvis. Det är för mycket vikt på kärlekssagan mellan honom och Constance (om det nu är så hon heter). De har ändrat om historien helt. De som ska dö, dör inte. De rider inte mycket för nu helt plötsligt har de uppfunnit nåt förbannat luftskepp. De använder knappt sina värjor, utan skjuter med pistoler (som är så historiskt inkorrekt, speciellt när de skjuter av dem som maskingevär). Vad är de tre musketörerna utan sina hästar och värjor? Inte mycket.  Och scenen där Milla Jovovich gör någon matrix vs tombrider grej är så förbannat patetisk! Jag har läst boken, och den här versionen skändar hela den franska kulturen. Positivt: Den tar slut!

Kommentarer

Populära inlägg