människor som vet allt!

Det finns få saker som stör mig så mycket som människor som anser sig vara bättre än alla andra och sjutusen gånger smartare än alla andra. Folk som pratar i termer som ingen annan förstår är irriterande. Vi fattar, du studerar ett visst ämne som är väldigt nischat. Du vill glänsa lite och visa vad du har lärt dig. Men i grund och botten är vi alla människor, vi har alla kapaciteten att lära oss precis vad som helst om vi bara ger oss fan på det.

Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Jag är en multikonstnär som har studerat femtusen grejer. Jag är inte bättre eller smartare än alla andra för det. Jag är bara mig själv och jag har en del kunskap. Men jag sitter inte och ser ner på folk för att de kanske har valt att inte studera högre än gymnasieexamen. Vem fan bryr sig? De är människor, de har lika mycket värde som du har! Pompösa översittare! Och tro mig, bara för att de inte kan citera Nieztsche eller analysera Kafka betyder inte att de inte kan hålla en normal konversation. Man måste inte prata i facktermer hela tiden eller använda sig av en massa citat för att visa hur jävla bra man är. Faktum är att man kan hitta på sina egna citat, man måste inte ha stöd av någon författare eller vetenskapsman för att våga säga något (misstolka inte, jag vet att ingen av dem två är vetenskapsmän, det var bara rent hypotetiskt).

Ibland pratar jag rent ut utan att veta ett skit om vad andra tycker om det. Jag hittar på egna tankar om vad JAG som person tycker om det. Det spelar ingen roll vad lagen, moralen eller någon annan säger. Och för mig är det viktigare än att kunna citera hela jäkla lagboken eller dra anekdoter om någon tråkig jävla professor som inte levt på riktigt en enda gång! Det är det som stör mig mest med högskolan faktiskt. Alla översittare som tror de är bättre än alla andra för att de studerar till att bli något fantastiskt. Faktum är att du är precis lika kass eller lika bra som någon annan. Oavsett hur många fina ord du än har för allt. Du är precis lika mycket av en idiot som din granne är.

Kommentarer

  1. kände att du syftade på mig här med alla referenser till lagar och lagböcker, hoppas jag inte gjort något som gjort dig upprörd för det har inte varit tanken.

    SvaraRadera
  2. haha nä Sofie. Inte du inte :) Det är bara roligt att du kan sånt och jag tar inte åt mig. Men det finns folk som bara anser att de bättre än alla andra och de gör mig irriterad.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg