det här med kolhydrater....

De senaste dagarna har jag sett över min kost. Inte rejält, men lite grann. Jag har innan inte haft någon koll alls på vad jag ska äta och inte äta (alla dessa jävla dieter och kostråd) och det har blivit väldigt förvirrande. Ska man dra ner på kalorier, fett eller kolhydrater eller kanske alltihop?

Jag har testat LCHF och det fungerade inte alls för mig. Många lovprisar det, men jag mådde bara botten. Jag hade ingen ork alls till att träna (det säger väl sig själv, man får ju ingen energi om inte kroppen tar upp någon dvs kolhydrater). Dessutom så älskar jag frukt och skulle inte kunna leva utan det. Men nu har Paulun kommit ut med LCHQ som i stort sett är likadan som LCHF och säger att man ska äta lite kolhydrater men att man ändå behöver dem (på nåt sätt).

Enligt RDI (rekommenderat dagligt intag) bör en kvinna äta minst 270 kolhydrater och en man äta 340 kolhydrater (+- 10 kanske, jag kommer inte exakt ihåg hur mycket en man skulle äta), men enligt LCHF så bör du bara äta 20-80 kolhydrater om dagen. Jag förstår inte hur du kan bli rekommenderad att äta så mycket om det nu är "fel". Själv tror jag mer på vad som är rekommenderat, än vad någon diet säger mig.

Min familj har alltid trott på dieter, själv har jag aldrig gjort det. Det enda som har funkat för mig var när jag drack dem här chokladdryckerna (bytte ut varje lunch mot en dryck). Och när jag menar funkar så menar jag att man går ner i vikt, men när man slutar med det så går man upp igen. Det värsta jag hörde var en tjej i min mammas umgängeskrets som gick ner 70 kilo med det här, men när hon slutade gick hon upp ALLT igen (för min del var det bara sådär 10 kilo).

Jag kanske har fel angående detta, men jag tycker inte att man bör sluta äta kolhydrater. Men vad som jag personligen tycker är bra är om man skippar sockret i kolhydraterna och väljer bra kolhydrater istället. När jag gick till gymmet förut så frågade jag dem vad de ansåg vara bäst och svaret var "tallriksmodellen", den gamla hederliga tallriksmodellen som hemkunskapsfröken präntade in i våra huvuden. Ja egentligen har jag ingen personlig favorit eftersom jag inte har gått ner mer än 300 gram och jag kanske borde testa någon "diet" innan jag bestämmer mig? Någon som har något tips på vad som verkligen funkar?

Kommentarer

Populära inlägg