klassisk musik - och saker jag stör mig på

De flesta har väl någon gång köpt eller lyssnat på en "skiva med lugna låtar" som oftast innehåller 10-20 klassiska stycken som ska vara "avslappnande". Klassisk musik är INTE easy listening.

Finns det något jag har lärt mig om klassisk musik så är det att det ska lyssnas på - aktivt. Du ska höra varenda stråke, vartenda blås och varenda drill på pianot. Och så folk som lyssnar på Requiem's och tror att det är så avslappnande och härligt (um det betyder dödsmässa, you do the Math).

Och så varje gång man ser någon rik i en film så spelas något klassiskt stycke (overturen till Figaros bröllop eller något sånt) eftersom rika människor MÅSTE lyssna på klassisk musik. Så fort du har pengar så betyder det att du förstår och uppskattar mästerverk av alla kompositörer?!

Allmänbildning är att känna till Mozart, Beethoven och Bach, men alla andra då? Personligen föredrar jag Brahms och Schubert (ja, han skrev "tomtemarschen"). Min favoritera är Wienklassicism eller romantiken. Klassisk musik är något jag har lärt mig att uppskatta eftersom jag vet vad många stycken faktiskt handlar om, jag har spelat en hel del själv och i min uppfattning så är det konst. Säg den kompositör som kan skriva sådan musik idag.

Och så sista irritationsmomentet. "Ave verum corpus" som julmusik? Vet ni ens vad det betyder? "Var hälsad döda kropp" (alt "Farväl äkta kropp"). Jesus föddes på julen (jag tänker inte diskutera om huruvida han föddes senare eller tidigare) han dog inte då. Det är som att spela ett requiem på din födelsedag!

Så vad har vi lärt oss idag?

1) Lyssna aktivt
2) spela inte requiem på din födelsedag
3) Klassisk musik ska uppskattas, det är inget man "måste" lyssna på för att man har en viss social status.

Kommentarer

Populära inlägg