tankar om servicebranschen

Jag har nästan alltid jobbat inom servicebranschen och jag trivs rätt bra med det. Oftast i alla fall. Det är ganska jobbigt när människor kommer upp och är otrevliga, då vill man gärna köra in en plastgaffel i ögat på dem! Eller ja, i alla fall be dem dra åt helvete. Men det får man inte. Inte när man alltid ska tycka att kunden har rätt (till skillnad från telefonförsäljning, då kunden alltid har fel) och rätt, det har kunden väldigt sällan. Fast jag gillar det. Jag tycker om att träffa människor och jag gillar att stå och prata lite grand (när man har tid), lära känna stammisarna och komma ihåg vilka som vill ha laktosfri mjölk.

Men det finns något som är mindre trevligt, och det är när folk kommer upp och är otrevliga. Ställer dumma frågor och förväntar sig genomtänkta och seriösa svar. Kommer någon med en dum fråga och dessutom är otrevlig, då får dem faktiskt ta det svar som kommer. Vi som jobbar inom servicebranschen är faktiskt människor också. Vi har också behov (som att andas) och känslor. Jag tror att det är väldigt lätt att glömma bort att servitrisen faktiskt är en människa hon också och att hon bör behandlas med respekt oavsett om hon är högutbildad eller inte. Det är alldeles för mycket snobberi i världen. Vi som jobbar på cafét studerar allihopa och en dag kommer vi tjäna så jävla mycket pengar :D (man kan hoppas på det i alla fall) och vi är precis lika bra som dig. "Den som är trevlig mot dig, men inte mot servicepersonalen är ingen trevlig människa" Och jag tycker att det ligger sjukt mycket bakom det där. Man ska behandla hårt arbetande folk bra (man ska behandla alla bra), oavsett om det är busschauffören, kassörskan på kvantum eller om det är någon av oss på cafét. Alla strävar inte efter att bli högavlönade chefer. En del vill bara ha ett jobb de trivs med, och det kanske inte kräver mer än gymnasieutbildning. Men det gör dem inte till sämre människor och det gör definitivt inte dig till en bättre människa för att du är högutbildad.

okej, nu blev det rätt seriöst. Ska gå över till den mer oseriösa delen :D


DAGENS TIPS
Ett perfekt tips för dig som inte vill ha en plastgaffel i ögat

* Hälsa alltid, det betyder mer än vad du tror
* Ställ inga dumma frågor och förvänta dig förbannat bra svar
* Var inte otrevlig, det är inte personalens fel att du har en dålig dag
* Sluta var så jävla snobbig!
* Du är värd exakt lika mycket som jag, så tro inget annat.
* kasta inte pengarna på folk och tro att de ska veta vad  du vill ha (tönt)
* Det är inte så svårt att säga "stor" eller "liten". Tro mig. Du KAN göra det.

Kommentarer

  1. så j-jla bra skrivet... väldigt sant... många kramar /Cilla

    SvaraRadera
  2. Haha, far ner i diket med snobbarna.
    Såna sanna ord du författar Amy. Jag tänkte flera gånger när jag sommarjobbade i somras att jag nog tusan har högre utbildning än mina chefer.
    Men en sak undrar jag. Bär du också brickan på huvudet? :P

    Kram

    SvaraRadera
  3. haha cilla :D tackar

    Ja, men det är klart att jag bär brickan på huvudet, Marie :P gör inte alla det?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg