Självdistans och stereotyper

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article13878437.ab

Ovanstående artikel handlar om en engelsk reklamfilm som innehåller svenska stereotyper som står och juckar till Abba. Först och främst... HUR FAN kan någon bli förnärmad över det? Det är ju hur jävla roligt som helst! Det finns vissa stereotyper som jag tycker är lite jobbiga när det gäller svenskar. Att vi alla är lättfotade blonda spinkiga tjejer med jättebröst. Men när det gäller att vi står och juckar till Abba så tycker jag är sjukt kul.

Allting handlar om självdistans. Att man inte tar allting till sig. Att man står lite vid sidan av sig själv och inser att engelskmännen har ingen aning om hur vi är. Och hur ofta gör vi inte stereotyper av dem? Någon dartkastande ful kille som dricker öl och skriker "bloody hell"? Ja, eller nåt sånt. Nu är ju stereotyper inte mitt starka ämne!

Inte heller förstår jag hur man kan tycka att detta är rasistiskt... Jag tycker att i dagens samhälle så används ordet rasist alltför lättvindigt. Hur ofta har inte jag hört att jag är rasist för att jag tycker att någon är dum i huvudet. Nej lilla vän jag tycker inte att du är dum i huvudet p.g.a. din hudfärg. Jag tycker att du är dum i huvudet för att du ÄR dum i huvudet. Sen kan du vara blå, grön, gul eller svartlila om du vill. Som en god vän sa till mig, när det gäller kompisar så är jag färgblind.

Okej åter till reklamfilmen. I vilket fall har de dragit tillbaka denna reklamfilm. Fast det skulle ha varit skoj att få se den. Och när det gäller stereotyper... Borde inte då Heineken bli stämda då för att de tror att alla tjejer älskar stora walk-in garderober och killar bara bryr sig om öl? Själv så tycker jag att den reklamen är hur kul som helst, för att jag inte relaterar den till mig själv. Och såvida du inte är ett juckande Abba-fan så tycker inte jag heller att du ska ta illa vid dig av denna reklamfilmen.

tänk dig en juckande travolta till Abbas musik.


obs! Jag är emot all form av rasism, homofobi, könsdiskriminering, diskriminering av stora personer och allt annat möjligt man kan diskriminera mot. Men det betyder inte att jag inte har humor och att jag inte förstår var gränsen går mellan humor och diskriminering. =)

Kommentarer

Populära inlägg