Behörighet

 Det snackas väldigt mycket om niondeklassarna nu i tidningarna. På vissa skolor har 30% inte behörighet att fortsätta till gymnasieskolan, vilket är en ganska skrämmande hög siffra. Det är en självklarhet för att ens få ett skitjobb att ha gått ut gymnasiet.

Jag har ett skitbra förslag till detta. I andra länder läser skoleleverna samma ämnen tills dem har gått ut "gymnasiet" oavsett vilken skola eller linje de går på. De behöver inte ha något "inträdesprov" eller klara ett visst poäng för att få fortsätta. Detta gör även att de har alla ämnen de behöver för att sen få behörighet till vilken högskola de vill (vilket snitt de har avgör bara de själva, hur högt de vill satsa, men förutsättningarna ska finnas). För just nu tycker inte jag att systemet fungerar. Hur många människor vet vad de vill göra för resten av sina liv när de är 15-16? Det kanske fungerade när man inte levde lika länge som idag, men det fungerar inte nu. Man väljer ett fel val och sen kommer man inte in på den högskoleutbildning man ville. Eller så förstår man inte att man var tvungen att ha vissa ämnen för att komma in på en viss högskoleutbildning. Visst, man kan kolla upp det. Men jag tror knappast som niondeklassare att man har planerat så långt (generellt sett).


Så i grund och botten för att få fler att högutbilda sig ska vi:

* Skippa inträdesproven och poängen för att komma in på en viss linje

* Skippa linjer överhuvudtaget och gör gymnasieskolan till en generell utbildning med samma ämnen för alla så att alla har samma förutsättningar. Utöver detta kan man ju (om det finns plats och tid) sätta in något specialämne.

Sen något som jag har observerat är att i Sverige är vi väldigt medvetna om vad vi har på oss. I Irland är det inte alls samma sak. De bär skoluniform, vilket gör att det blir mindre mobbning för att vissa människor inte har råd att köpa det dyraste plagget till sina barn och det gör också att man bryr sig mindre om sådana saker. Skitbra! Sen finns det ju andra nackdelar också, men om man jämför med fördelar och nackdelar så vinner fördelarna.

Över till behörighet och utbildningar. Jag vet att inte alla har ambitionerna till att vidareutbilda sig, men bara för att man tänker så när man precis gått ut gymnasiet betyder inte det att det kommer att vara så om några år.

Kommentarer

  1. Ja, jag är likadan. Varför målar vi upp sådana orimliga bilder i huvudet egentligen. Konstigt hur skallen fungerar:P

    SvaraRadera
  2. Ja, spelar ingen roll vad andra säger, jag kan ändå inte sluta oroa mig. Jag gör det ju inte med vilja, försöker tänka bort det, men det är lönlöst:(

    SvaraRadera
  3. jag håller inte med. Alla är inte lika, alla vill inte och har inte förutsättningarna för att bli högutbildade, så varför tvinga folk in i en och samma mall? Yrkesutbildningarna som finns i gymnasiet till exempel ser jag som helt perfekt alternativ för personer som inte är pluggtypen. De är färdigutbildade efter gymnasiet, och kan därefter jobba. Hade alla tvingats in i samma akademiska gymnasieskola hade dessa personerna fått gå en utbildning till efter gymnasiet för att bli samma sak som de nu kan bli på en gymnasieutbildning.

    Och den där betygshetsen kommer man inte undan ens i ditt föreslagna system, den förskjuts bara tills man eventuellt ska vidareutbilda sig. För alla kan inte och vill inte gå samma sak, så det måste finnas ett urvalssystem (sen om sverige har rätt eller fel system är en annan fråga), och det finns alltid chans att läsa till och läsa upp ämnen. Jag hade vissa ämnen från gymnasiet jag inte hade läst och behövde för att komma in på jurist, det läste jag på komvux. Det är verkligen inte kört för att man valde det man var intresserad av just då under gymnasiet medans ens intresse förändras tills man ska börja högskolan..

    Dessutom, varför ska man inte sätta krav? Har vi det så bra att vi får utbildningen "gratis" och erbjuds bidrag under tiden vi pluggar, klart som fasen det kan krävas en motprestation från oss.


    sorry för långt inlägg, mycket känslor rörande detta :)

    SvaraRadera
  4. haha jag ser det =) Givetvis ser jag själv bristerna i detta, det är mer ett humoristiskt sett att se saker och ting i olika ljus. Visst tycker jag att gymnasieskolan ska bli mer generell, men jag glömde faktiskt bort de utbildningar som är yrkesutbildningar på gymnasienivå, det har du helt rätt i. Och klart att man ska få ställa krav, jag försökte bara se saker och ting på ett annat sätt (vilket jag brukar göra) ;)

    SvaraRadera
  5. och dessutom så funkade det ju :D för jag fick folk (ja dig) att diskutera :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg