Pippi Långstrump

När jag växte upp var Pippi Långstrump min idol. Hon var stark, självständig, hade en jättefin häst och en gullig apa samt två bästa vänner som alltid hittade på en massa saker ihop. Sen gjorde hon saker och ting väldigt annorlunda och det satte igång fantasin hos en själv att man måste inte alltid göra saker på ett visst sätt för att det är så man alltid har gjort. Det kanske var där mitt fritänkande började. Att man ska tänka lite utanför den "vanliga" världsvyn och göra saker på sitt sätt. Det är vad jag tänker på när jag hör ordet Pippi.

Men i dagens aftonbladet läser jag att det är någon tysk forskare som anser att Pippi är en rasistisk historia (ja, böcker/filmer you name it) för att ordet "neger" används. Själv så tycker jag inte att det är okej att använda det ordet eftersom det är ett förtryckande ord. För mig är det ett laddat ord, men det beror också på vem man pratar med. Det finns vissa som tycker att det är okej att använda ordet om man själv är mörkhyad, vilket jag tycker är lite hyckleri. Är det ett förtryckande ord så spelar det väl ingen roll vilken hudfärg som använder ordet. Sen att i de flesta kretsar används ord som negerbullar det är en annan diskussion.

Det finns inget som ursäktar Astrid Lindgren från att ha använt sig av ord som neger och negerkung och dylikt. Men man får också tänka på att när Pippi skrev så fanns det kanske inga mörkhyade personer i Sverige. Om det fanns så var det väldigt få. Det var inte så vanligt att "den vanlige svensson" var ute och reste så mycket heller, så sanningen är troligast att man inte heller hade träffat någon person som var mörkhyad och förstod inte heller att ett ord som detta kan vara fötryckande. Jag skulle inte vilja kalla det ignorans, bara en okunskap som bygger på att man inte menade att förtrycka någon i ett Sverige som absolut inte var det multikulturella Sverige vi har idag.

Hade Astrid Lindgren levt idag och fortsatt att skriva böcker, så tror inte jag att hon hade valt att använda sig av sådana ord och att för 70 år sedan (då Pippi kom ut) var det en helt annan acceptans att använda ett sådant ordspråk.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13899222.ab

obs! Jag är emot rasism och jag tycker inte att det är okej att använda sig att sådana ord.

Kommentarer

Populära inlägg