julfilmer

Nu tänkte jag skriva en blogg som jag har funderat på ett tag. Jag tänkte kritisera och hylla julfilmer som jag har sett. Kanske får det er att vilja se dem, eller sky dem. Jag vet inte. En bra julfilm måste vara förutsägbar, det måste snöa i slutet (om det inte redan är snö) och det måste nästan vara sockersött hela tiden. Jag tänkte att det kan vara en rolig sak att göra så här inför första advent nu på söndag. here goes, utan inbördes ordning.

* Grinchen - Jim Carrey's version av Grinchen är charmig, full av sång och en gullig insikt om hur han blev som han blev. I och för sig tror jag att de flesta har sett denna filmen. Ni som inte har gjort det, gör det. Den är söt.

* The Christmas Caper - Shannon Doherty är en tjuv som håller på att åka fast, så hon bestämmer sig för att åka till sin syster och ta hand om hennes ungar i staden där de växte upp. Där träffar hon killen hon brukade vara kär i och hon lär sig att livet hon levt fram till nu kanske inte är så bra. Gullig, charmig och ganska rolig.

* Fred Clause - Jag är inte förtjust i Vince Vaughn, men denna filmen är rätt mysig. Filmen börjar med att man får se tomten och hans bror Fred växa upp och hur Fred är avundsjuk på sin "perfekta" bror. Sen tas man snabbt in i dagens samhälle där Fred är en fattig person som lånar pengar hela tiden och är lite av en dålig person. Tomten säger att Fred bara får låna pengar om han kommer och hjälper till i tomteverkstan. Förutsägbar, charmig precis som en julfilm ska vara och inte så jättejobbig som Vince Vaughns filmer oftast är.

* Holiday in handcuffs - jag är en sucker för romantiska komedier och denna är bara SÅ underbar! Melissa Joan-Heart och Mario Lopez i rollerna. Hon blir dumpad på julafton (eller dagen innan) och hon har lovat sina föräldrar att ta med en pojkvän hem. Han ska fria till sin flickvän, men blir kidnappad av Melissa Joan-Heart. Han tas som fånge med till hennes föräldrar och det blir en hel del skratt och en hel del "aww"-moments. Underbar film!

* The santa clause 1-3 - eller jultomten som den heter på svenska (Fast jag tror att vi missförstod "the santa clause" men tomte-klausulen hade kanske varit svårt för barn att förstå). Klassisk triologi med Tim Allen. Första filmen kom 1994 och sista 2006. Sista filmen är aningen jobbig när Jack Frost ska in och bli avundsjuk och försöka stjäla allt. Men de första två är riktigt charmiga om hur Tim Allen blir jultomte, i andra skaffar han en tjej och i tredje skaffar han ett barn. Sött, förutsägbart och väldigt juligt.

* Deck the halls - Danny DeVito och Matthew Broderick spelar grannar som tävlar i vem som ska ha hand om julen. Danny DeVito vill att hans hus ska synas från rymden så han börjar dekorera som en galning. Det är en ganska söt film, lite jobbig emellanåt men ganska rolig.

* Christmas with the Kranks - Tim Allen och Jamie Lee-Curtis bestämmer sig för att skippa julen och då blir hela kvarteret galna och börjar bete sig lite som i en skräckfilm. De försöker tvinga dem att dekorera och det är så otroligt jobbigt. Det är jobbigt att se tuffa Jamie Lee Curtis som en svag tjej som skriker hela tiden... Men sen på senare delen av filmen ändrar den karaktär och blir jättegullig och fin. Ett riktigt fint slut.

* A nanny for Christmas - Förutsägbar, nästan för mycket, men sött. tjej blir av med sitt jobb, blir nanny men vågar inte berätta för killen hon är kär i att hon är det så hon ljuger o säger att hon jobbar på hans jobb. Man blir rätt sugen på godis för de jobbar för Dean Cain som är chocolatier (vad det nu heter på svenska), han är också lite av en skitstövel, men det är han bara för att hans fru lämnade honom vid altaret.

* Christmas in Boston - riktig b-film. Söt handling, men med dåliga skådisar. Speciellt killen. De har varit brevkompisar i 13 år nu ska de träffas. Men han har skickat en bild av sin kompis till henne och sagt att det är han och hon har skickat en bild av sin kompis och sagt att det är hon. Så de övertalar kompisarna att de ska träffas och säga att det är dem och det blir mycket svartsjuka och drama, men det blir rätt sött ändå. Inte världens bästa film, definitivt inte världens bästa julfilm.

* Love Actually - säg vad ni vill. Denna filmen är UNDERBAR! underbara skådisar och underbar handling, även om jag blir lika förbannad på "Snape" varje gång jag ser den (ja jag vet att han heter Alan Rickman). Har ni inte sett den, se den. Har ni sett den, se den igen :D

* The Holiday - inget jättefan av Cameron Diaz men jag gillar Kate Winslet. Denna filmen är underbar och ni vet säkerligen vad den handlar om :) Om ni inte vet, så förklarar jag lite kort. De byter hus med varandra under julen, träffar kärleken på lite annorlunda sätt och får nya erfarenheter som gör dem lite mindre deprimerade.

Jag har säkert glömt en hel del. Har ni några julfilmer ni sett eller älskar? Lägg gärna till dem i kommentarerna :D

Kommentarer

  1. Tack för tipsen! Dax att tagga julfilmer nu:D

    SvaraRadera
  2. Love actually blir jag så glad av. Och varje gång man ser den så är det nåt nytt man lägger märke till. Alla har ju en relation med alla.
    Ett päron till farsa firar jul finns det väl också. Och Tomten är far till alla barnen.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar sådana där slappa komedier:P haha

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg