julbestyr och varm chokladmjölk

Om jag bara kunde lära mig hur jag laddar upp bilder från mobilen till facebook eller något sånt så skulle jag säkert kunna visa några bilder tagna med min nya mobil. Den tar helt sjukt bra bilder! Men nu kan jag inte det, för jag är tekniskt "out of style" och har en del att lära mig. TILLÄGG 27 nov: jag lärde mig lite som ni ser, så här är ju några bilder :P

Idag bestämde vi oss för att det är en sån dag då man behöver varm chokladmjölk med vispgrädde. Har inte druckit det på evigheternas evighet! Men det är så sjukt sött att man inte pallar att dricka det för ofta. När det är kallt då vill jag ha te eller varm choklad. Te och nybakta scones eller något sånt. DET är livet det.

Imorgon är det julmarknad här i byn och det ska bli roligt. Det är så skönt att vara här ute. Om jag kunde skulle jag flytta tillbaka. Faktum är att jag har suttit och tänkt på en lista med stad vs byn och ja... det finns många fördelar med att bo i stan om man inte har bil!

När det gäller stress
stan: ALLDELES för mycket
byn: ingen alls

Tillgänglighet till affär
stan: Överallt
byn: 5 km bort och har man ingen bil blir det buss till stan

På tal om det! Bussar!
Stan: stor tillgänglighet, väldigt opålitliga. Allt som oftast går de när de själva vill (med undantag från resecentrum med de gula bussarna)
byn: ca en gång i timmen, men de är pålitliga och har  världens trevligaste chaufförer.

Dumma saker man bryr sig om t.ex. mode.
stan: folk är väldigt duktiga att se ner på folk som inte klär sig rätt osv
byn: Här bryr sig ingen. Du kan gå omkring i pyjamas om du vill

Brott osv
Stan: jämt och ständigt, gärna där vi bor också -,-
byn: som alla andra ställen händer det också här. Kanske inte lika ofta (såklart)

möjlighet till jobb
stan: stor
byn: ganska begränsad såvida man inte är bonde, äger ett café, är präst eller jobbar på behandlingshemmet för folk med drogproblem.

sociala händelser
stan: uteställen, pubar, restauranger, allt möjligt
byn: puben en gång i månaden, marknader (ca 2-3 gånger om året), loppis varje lördag och kyrkan på söndagar

Okej, här ute kanske man är lite mer isolerad. Men är det kanske inte det jag gillar allra mest? Jag känner mig mer låst i stan än här. Här kan man göra vad fan man vill. Hemma i stan känner man sig uttittad (tro mig, jag är en stor tjej som inte bryr mig om hur jag är klädd oftast och ibland pallar jag bara inte sminka mig eller fixa håret, för många tjejer här är jag en alien för att mitt liv inte kretsar kring mitt utseende) och lite trängd. Hur kunde en blogg om chokladmjölk spinnas vidare till en blogg om stan vs byn? Jag vet inte, fråga min hjärna. Det blev bara så. I vilket fall. Eko först imorgon bitti och sen julmarknad. Någon annan som ska göra något speciellt på första advent?
Detta är redig fika för ruskväder

Kommentarer

  1. vad mysigt det lät :D hoppas ni får riktigt trevligt på julmarknaden, kramar

    SvaraRadera
  2. Kusmi Christmas green thea och nygräddade våfflor funkar. Så ser min och Fannys fika ut just nu/Göran

    SvaraRadera
  3. haha men våfflor är aldrig att underskatta Göran :) Jag skickar mitt nya nummer till dig förresten.

    Ja, det var helt underbart mysigt, Cilla ^^

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg