sömnproblem någon?

Vad gör man när man inte kan sova?

* Räkna får (eller vilket man nu föredrar)

* Skriva ner allt man har i skallen på ett papper (eller en blogg som jag gör)

* Titta på film tills man tröttnar (alt. läsa en bok. Gullivers resor på engelska är att rekommendera, den får vem som helst att somna)

* Dricka varm mjölk eller te

* Meditera tills man känner sig helt avslappnad

* Gör en fysiskt utmattande aktivitet (Ja, här kan ni ju fantisera hur vilt ni vill, men jag syftade faktiskt inte på sex, även om det säkerligen funkar det också. Dock fungerar ju någon fysisk aktivitet bäst på kvällen, det funkar inte riktigt att gympa framför tv-n klockan ett på natten, men varsågod att prova, låt mig veta hur det gick)

* Töm huvudet på tankar och bara slappna av (okej det är lite inom meditationsområdet, men ni anar inte hur svårt det är att tömma sitt huvud på tankar. Jag har ingen "ingen-låda" som Mike verkar ha)

* Gå upp ur sängen och sätt er vid datorn och skriv något, alt. chatta med någon, sitt på facebook och spela något av de där urlöjliga spelen (som vi alla någon gång varit fast beroende av) eller spela spindelharpan (väldigt avkopplande)

Har ni några bra tips mot sömnproblem? Själv har jag haft insomnia i några år nu, det slår oftast till under vinterhalvåret och det är i stort sett omöjligt för mig att somna. Jag KAN sova, det är inte det, jag har bara otroligt svårt att somna, men det är också en form av insomnia (för er som inte visste det). Ibland ligger jag vaken i flera timmar och det går bara inte att somna. Men oftast hjälper en film rätt så mycket, fast inte i detta fallet...

Kommentarer

  1. har också problem att somna in, för att jag har så mycket oro inom mig som jag tänker på på nätterna. har gått till en kurator som sa att jag ska ha en "orosstund" om dagen, då ska man sitta o tänka på allt man oroar sig över.. och när det sedan blir kväll och orostankarna kommer ska man tänka "jag tar detta imorgon på min oros-stund" och försöka släppa tanken.. låter dötöntigt men det har hjälp mig lite i alla fall..

    SvaraRadera
  2. Kamomillte brukar klubba ner mig. Alternativt tänker jag på något som jag borde göra, orkar jag så får jag det överstökat. I annat fall är jag antagligen tillräckligt utmattad så att jag somnar.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har också en massa oro,Sofie. Det är sjukt störigt. Hm borde kanske testa göra en sån sak...

    Marie, kammomillte är jättebra :) Men jag har aldrig det hemma när jag verkligen behöver det >.< borde införskaffa det igen ^^

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg