Vi underskattar havegryn!

Nu har man varit och handlat för 6 dagar framåt. Känns rätt bra att ha det gjort och både fått det relativt billigt och nyttigt. Köpte mängder av frukt, grönt och lite nötter. Sen blev det fisk, kyckling och billig fläskfärs (29kr kilot, kom igen).

Och jag har länge funderat på att äta havrgrynsgröt varje dag, det är något man har fullständigt underskattat. Inte bara är det väldigt gott (jag har valt fiberhavregryn) det är också extremt bra för dig. Det sänker nämligen dina kolesterolvärden (och ännu bättre är det om du struntar i sockret förstås. Själv tycker jag om att ha någon frukt i). Bob Harper från Biggest Loser pratar här om träning och mat i en video på en annan blogg jag hittade. Och på den sidan står det lite om just havregryn, vilket kan vara ganska intressant att läsa om. Det handlar inte bara om att överviktiga eller hjärtsjuka människor ska äta så här, det är bra i förebyggande syfte också. Så du kanske inte orkar äta det varje dag, men någon gång i veckan borde du faktiskt äta just havregrynsgröt. För mig är i alla fall ett hälsosamt hjärta det jag strävar mest efter med min viktnedgång. Jag vill inte få en massa hjärtsjukdomar innan jag ens fyllt 30 och behöva leva resten av livet på hjärtmedicin som får mig att må jättedåligt. Vill du?

Kommentarer

  1. Ja har ätit havregröt varje morgon i minst 30 år. Kan inte vara utan det nu. Sedan några år tillbaka har jag blåbärssoppa, som jag blandar från pulver, på den men jag börjar bli lite sugen på äpplemos igen. Havregryn i våffelsmeten och i frallorna lyfter/G

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg