4 underbara låtar och 4 hemska låtar av artister som inte borde få göra musik.

Jag har alltid varit väldigt bestämd när det gäller musik, ända sen jag var liten. Jag kommer ihåg när jag var hos min dagmamma och jag var kanske 4 år. Då var Magnus Uggla och Tommy Nilsson riktigt stora och jag kommer ihåg att min dagmammas två barn (som måste vara runt 10 år äldre än mig) lyssnade på en låt av Magnus Uggla tror jag och de älskade den och jag gick upp till dem och sa att den här låten var dålig! De blev rätt ställda och undrade hur jag kunde tänka så haha.

Jag har gjort detta med filmer innan, men nu tänkte jag att det är dags att sprida lite musik, lite glädje. Så även om jag älskar depp-musik med Muse så blir det inget sånt idag! Det blir 8 olika artister. Ja, det blir Dire Straits, Paolo Nutini, Beatles och Imelday May. Varför? För att just de här låtarna gör mig på riktigt bra humör och det kan behövas en sån här söndagseftermiddag då man bara längtar efter våren. Och låtarna är utan inbördes ordning.

1) Paolo Nutini. För 3 år sen när jag sjöng "Last Request" på en audition bad de mig att sjunga en annan låt för ingen visste vem han var. Nu lär väl de flesta veta vilken "last requst" är i alla fall. Men jag tycker att denna skotte är härlig, speciell röst och sjukt bra utstrålning.


2) Imelday May. Henne blev jag bekant med nyligen, denna irländska sångerska har en härlig energy som jag gillar. Jag lyssnade på henne för nåt år sen också, men jag vet inte, det blev inte mer än så. Nu är jag helt såld på vissa av hennes låtar.

3) The Beatles. Jag tror inte vi behöver någon presentation här. De som inte känner till Beatles bör ju gå tillbaka till grundskolan och läsa musikhistoria. När Paul McCartney vann en grammy (eller hur många det nu var) så var det sjukt många på twitter som inte hade en aning om vem han var. Om ni kanske ägnade er åt lite kultur och faktiskt lyssnade på några av deras underbara låtar så kanske ni hade haft lite mer bakom pannbenet... skrämmande. Och ja, jag vet att det inte är Beatles som spelar (jo, George och Ringo förstås) men jag bara älskar när fantastiska musiker spelar ihop. I videon ser ni bl.a. Elton John, Jeff Lynne och Phil Collins (jo ni borde veta vilka de är haha)

4) Dire Straits. Okej jag har inte alltid varit ett jättefan, men just den här låten har jag alltid tyckt om. Den får mig på enormt glatt humör. Dire straits är lite som Beatles, om man inte känner till dem borde man göra det för detta är vad jag kallar musik, inte nåt kasst skit man hör på radion (men dit kommer vi snart)




Så nu har ni fått höra vad JAG kallar musik. Nu ska vi gå över till raka motsatsen och lyssna på vad jag absolut avskyr. Det gör lite ont i mig att posta dessa videor i min blogg, men jag måste ju utbilda er ;) Visserligen är jag rätt säker på att de flesta vet vad ni gillar och varför, men i denna hjärndöda värld där talang inte leder nånvart  kan man inte vara alltför säker. Så håll i hatten, nu blir det ruskigt.

1) Nickelback. Varför? "Coola killar" med häftiga gitarr-riff. Jag älskar musiken, men sen kommer texterna... Vem lät dem skriva texter? Varför? Det är fruktansvärt dåliga texter som mest bara handlar om sex... Och ska man bara prata om sex så har man inte något egentligt budskap att komma med. Men väljer man att inte lyssna på texten så är det en bra låt. Väljer man att lyssna (eller läsa) texten så är den bara patetisk.
 "You look cuter with something in your mouth". Eh ja...





2) Takida. Jag älskar rock, uppenbarligen. Men jag tål inte hans röst och det faktum att alla deras låtar låter precis likadant, sen är det en sån äcklig ackordföljd som får mig att må lite illa. Ackordet efter funkar, men fallet till det ackordet låter fruktansvärt. "I give my ONLY LIFE" (där kommer det)



3) Rhianna. Jag tål inte henne och speciellt inte den här låten. När man står och skriker i refrängen så försvinner bara all talang. Skrika är INTE att sjunga. Och så är det bara samma sak hela tiden, det är ingen variation i refrängen, det är inte att kunna skriva musik (vem som nu skrev den). Och live låter hon inte så jäkla bra (jämför George Harrison) och så slutar hon sjunga mitt i allt. Talang? Nä inte egentligen.



4) Och sist, men inte minst... Ke$ha. Hon kan inte sjunga, hon gör mig bara så irriterad.


En bra mycket bättre version av den här "låten" :P


Kommentarer

  1. haha gillar detta inlägg och jag håller verkligen med dig :D kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg