90-talsnostalgi

Idag har jag varit inne på en blogg och fått lite 90-talsnostalgi. Ni kan se de två sidorna här och här. Den ena handlar om hår och den andra om skor. Jag kom ihåg att jag hade såna skor som blinkade där bak när man gick :D jag avgudade dem! Och inte heller glömmer man den där stora tofsen mitt på huvudet (eller sidan), jag brukade visserligen ha min i pannan för min lugg var för lång. Min syster Catta brukade säga att jag såg ut som en val. Men hon hade ju rätt, den såg ju ut som när en val sprutade upp vatten haha. Fast jag tyckte förstås att jag var snyggast i världen. Speciellt när jag använde min barbie's tyllkjol som gummisnodd. Den var ljusblå och jag tyckte att jag helt enkelt var supercool. Och sen hade jag fejk-converse som var tigerfärgare, de var ju de snyggaste skorna jag någonsin ägt (vid det tillfället).

Detta var 1993 och jag var 9 år gammal. Världen var en helt annorlunda plats då. Allt var så enkelt och hade man kompisar i en annan by så bodde de ett helt liv bort. Allting kretsade kring familjen och byn. Man behövde inte åka någonstans egentligen, fast det var ju det året vi åkte till Österrike och kom på att mitt uppe på berget Grossglockner (3797 m) hade vi inga bromsar på vår husbil. Jag minns fortfarande hur skakig mamma låter när vi är uppe på berget och vi filmar lite. Hon låter lite mer lättad när vi väl är i Heilingeblut. Kom fram utan en skråma. Just då förstod man inte hur allvarlig situationen var, man tänkte ju inte direkt på att man kunde ha dött. Men nu förstår man att det kunde ha gått riktigt illa. Vistelsen i Österrike var helt underbar och jag och Catta fick en Holländsk kompis som Catta var brevkompis med ett tag. Och så såg vi ett Beatles cover-band som var riktigt bra. Fast vi fick förstås inte filma dem (men vi gjorde det lite ändå).

1993 så hade jag en stor idol och det var Stephanie från "Huset fullt" - min favoritserie. Kanske var det för att vi var ungefär i samma ålder (när den sändes här) och vi var båda blonda mellanbarn med starka åsikter om saker (nu menar jag inte politik och sådant haha). Catta var alltid DJ och Vicki (min lillasyster) var Michelle (i min värld dvs. Jag hittade alltid sätt att relatera till mina favoritserier).

Kommer ni ihåg hur världen såg ut 1993(eller något annat år under 90-talet som var speciellt för er)? Jag önskar bara att jag hade en bild att visa er, men de är nog nerpackade någonstans. Det lämnar vi till en annan dag. Ni får nöja er med det nästbästa - Stephanie från Huset fullt.

den minen är så jag som liten haha

Kommentarer

  1. Åh är det drifr du fått ditt bloggnamn?

    Stephanie blev ju retad i klassen för sitt namn, de kallade henne "Step on me", så hon ville byta till Dawn...

    ÄLSKADE den serien,och som alla andra var jag ju helt såld på Jessie haha... Han sjöng en sång till sin fru i serien, som jag Fortfarande är helt aaaw över..

    Nåt i stil med "if every song I sang to you, could make you smile..I´d sing forever...
    I am so happy loving you~ "

    SvaraRadera
  2. haha nä det är inte därför :) det är p.g.a. en karaktär jag skrev en bok om när jag var 17-20. Men ja, jesse var underbar :D Jag kom faktiskt inte ihåg det där om att hon vill heta Dawn istället. Det hade ju varit väldigt intelligent och långsökt, men nej tyvärr inte :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg