Godis och skuldkänslor


Vi vet att det är lördag, och lördag är stora godisdagen för de flesta (men för somliga är det en lika stor godisdag som resten av veckan, oavsett vilket håll man menar). Men för er som älskar godis och mår lite dåligt över att köpa godis eller speciellt efter ni har ätit godis, denna bloggen är till er!

Mitt tips struntar fullständigt i om du går på någon diet eller inte, den tar inte hänsyn till om du struntar i fett, kalorier eller något annat. Mitt tips går ut på att må lite bättre - mentalt.

Du kanske är en chips-älskare (vem älskar inte chips?) och speciellt chips och dipp. Okej, det är okej att äta det någon gång ibland, men tänk på att ibland räcker det med 50g (eller de här påsarna med 40g). Du får fortfarande i dig något tillfredsställande, men inte lika mycket och då mår du inte heller lika dåligt.

alt 2. Du äter morötter (jag föredrar morötter, men vilken grönsak som helst går bra) med dipp. Det är lite samma känsla, men inte lika fett.

alt 3. Ät nötter ibland. Nu menar jag inte saltade jordnötter, utan osaltade pekannötter, cashewnötter, hasselnötter, mandlar och valnötter (och alla andra nötter)

Chokladälskaren: Det ÄR okej att äta choklad ibland, speciellt mörkt choklad (75% o uppåt) och även om du nu råkar vara en person som kanske inte gillar mörkt choklad, så kanske mitt tips ändå fungerar. Tillåt dig själv att äta choklad och känn efter hur det får dig att må. Vad är det som är så tilldragande? Hur mår du efteråt? Mår du bra? Dåligt? Äcklad?

Själv äter jag godis ibland. Jag tillåter mig själv att äta en rad eller två av ett stor choklad om jag känner för det. Och det är också när jag har tillåtit mig själv att göra det som jag slutar må dåligt över det. Det blir inte lika förbjudet och därför också lättare att stå emot. Det kanske inte funkar på alla, men det funkar på mig.

När du avdramatiserar upplevelsen så får den inte lika stor inverkan på dig. Du vet att du inte borde äta choklad eller annat godis, men om du inte får lov att unna dig att göra något litet fel någon gång så kommer det sluta med att du sitter och gråter på ditt rum och forslar i dig godis. Det är inte bra, vi vill inte komma dit. Så istället för att göra det så illa, så tillåt dig ibland att äta - ät med måtta, det behöver inte vara ett halvt kilo lösgodis från hemmakväll varje vecka. Köp en liten påse - och njut. Smaka! Det är okej att inte vara perfekt.

Kommentarer

  1. Ja fullkomligt älskar ostbågar fr OLW men föredrar att köpa dom små påsarna som t ex hemmakväll säljer tycker dom är lagom stora och själva innehåller känns godare än dom stora påsarna. När ja var yngre var läsk ett självklart val till måltiden men idag föredrar jag lätt dryck fr Bob för de är både billigare och innehåller mindre socker plus godare. Vad dricker du till dina måltider?

    SvaraRadera
  2. Ja, men exakt. Jag brukar också köpa mindre påsar. Jag dricker mest vatten till mina måltider. Ibland händer det att det blir ramlösa eller coke zero, men mest av allt blir det vatten :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg