Möjligt boktips

Det beror helt och hållet på vad ni läser för sorts böcker. Själv läser jag allt från biografier till fantasy till lättläst skönlitteratur. I vilket fall så ville jag berätta om en bok som jag läste ut idag. (Gullivers resor var knappt 300 sidor lång och det tog mig närmre 5 månder) Det tog mig ungefär 1 månad att läsa ut nästan 450 sidor och jag tycker att det är en väldigt bra bok. Kanske inte världens mest intelligenta bok som verkligen får dig att ifrågasätta din existens, men nog får den dig att tänka.

Jag var på ÖB och då hade de någon liten bokrea och jag hittade denna boken som heter "Mannen som ville bli vuxen" (Friends like these på engelska) och den kostade 10 kronor. Jag tänkte, varför inte, Danny Wallace, vi ger den ett försök :) Sagt och gjort, jag började läsa den direkt.

Boken handlar om Danny Wallace som ska fylla 30. Han inser att han kanske inte är redo för vuxenlivet än med prydnadskuddar och allt vad det innebär. En dag skickar hans föräldrar en låda till honom och hans fru Lizzie som innehåller en massa saker från hans barndom. Han hittar en massa bilder på gamla vänner och saker han gjort. Och då bestämmer han sig för att leta upp 12 av hans barndomsvänner, för att "uppdatera sin adressbok".

Jag tyckte att boken var mycket trevlig, lättläst och lätt att fastna i. Det är lätt att känna mycket press inför att fylla 30 (även om det är 2½ år kvar för mig, men ni vet) men det var en härlig bok med massa humor och en massa bilder. Boken är en självbiografi, men med lite påhittat förstås.  Danny Wallace är en skotsk-brittisk komiker som jag tyvärr inte vet så himla mycket om, men han skrev boken "Yes man" (på svenska: mannen som sade ja) som sen blev filmen med Jim Carrey, så det kanske känns igen! Den här boken skrevs efter yes man. Jag vill själv läsa fler av hans böcker och jag tycker att ni borde ta och läsa någon av dem ni också. Gillade ni yes man så kommer ni gilla Danny Wallace (duh). Här är också en länk till hans hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg