Vad musik betyder

...för mig!

Man ser stora artister som står och mimar på scen, andra personer skriver deras musik och de kan inte ta en enda not på pianot eller något annat instrument och inte heller kan de faktiskt läsa noter. De gör bara vad de blir tillsagda att göra, går in i studion och spelar in material med okända musiker med låtar som kommer att bli "stora". Och dessa människor kallas artister?

Artist för mig betyder konstnär. Någon som använder sin kreativitet till att skapa något vackert. Något som man själv tycker om. Man skapar något för att man själv gillar det och mår bra av det, inte för att det kommer att säljas i flera miljoner album eller tjäna massvis med pengar på det.

Idag är det mer viktigt att tjäna pengar än att göra något vackert. Men vem som är musiker har inget med att göra med att tjäna pengar. Kan du bemästra ditt instrument så nog tusan kan du kalla dig för musiker utan att ha någon annans tillåtelse. Har du studerat musik i hela ditt liv, men aldrig någonsin släppt en enda skiva, vem bryr sig? Musik är en livsstil, en religion - inte en multimiljonbransch. Att skriva musik handlar om att förmedla ett budskap, kanske berätta om något som personligen hänt dig. Inte bara om hur någon liten tjej eller kille krossade ditt hjärta när du var 13 och nu står du och skrålar "Oh baby baby baby". Nej, ibland måste man visa äkta smärta, äkta känslor. Låttexter ska vara poesi och allra bäst är om de inte nödrimmar. Men viktigast är ändå musiken.

Jag vill inte höra mer plagiat, jag vill höra äkta artisteri som en riktig musiker har skrivit, inte något fjanteri som Thomas G-sson har slängt ihop på 5 minuter. Jag vill inte se Britney Spears, Lady Ga-Ga eller någon annan kvinnlig artist åla sig på golvet i minikläder. För du lyssnar med öronen, inte med ögonen. Och mina öron blöder! Titta tillbaka några hundra år. Ta t.ex. en av Mozarts operor. Har ni tagit er tid att lyssna på musiken - aktivt? Lyssna på alla instrument som flätar samman i underbara harmonier och hur många instrument han faktiskt använder. Musik är inte bara bas, trummor och gitarr. Hur många "artister" idag kan skriva musik för instrument? Jag menar, ens ett enda instrument? Nej, det ska vara fyrtakt med klassiskt rockkomp i en bluestolva. Då är allt fixat!

Det enda jag ber er om just nu är att lyssna - aktivt. Lyssna på de olika instrumenten, hör vad kompositionen har att säga - även fastän den är utan ord. Det spelar ingen roll om det ni hör inte är vad kompositören vill säga - det är helt okej att ha sin egen version av det. Men gör ett försök i alla fall. Var kreativa!

Och ja, detta är ett pianostycke (ett av de mest kända från impressionism och inte skrivet för Twilight vilket många verkar tro) men jag tycker väldigt mycket om orkesterversionen.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg