Nätdejting

Den här bloggen kommer att vara lite halvt oseriös, men kanske också innehåller en del bra tips. Jag träffade Mike via internet 2008 och vi hade rejäl tur om man jämför med hur många som har testat och aldrig ens träffats. Vi är en av de få procenten som faktiskt träffats och ännu mindre del, en av de få som blev ihop på riktigt och är förlovade. Det händer inte ofta (även om några av våra vänner också träffats online och fortfarande är ihop) och det verkar vara rätt jobbigt och kanske oseriöst. Att träffa någon online för att man inte kan träffa någon IRL? Det är kanske det folk tror mest. Att man inte är attraktiv eller bra nog för att träffa någon "på riktigt". Men det handlar inte om det.

För min del har jag alltid varit attraherad av killar som pratar engelska (aka, inte svenska som förstaspråk). Mitt ex var helt övertygad att jag skulle dumpa honom för en engelskman! Han hade inte helt fel, förutom att jag dumpade honom för min egen skull och att jag träffade en irländare istället för någon från England. Men jag vet inte vad det var, jag tyckte om att prata engelska och irländska killar är helt annorlunda mot de svenska killar jag har träffat. I vilket fall. Jag har sett mycket i tidningar att de ger sina "bästa dejtingtips för nätvärlden" eller något liknande, och jag undrar hur många av dem som faktiskt har nätdejtat på riktigt... speciellt när man ger tips som "ha något snyggt i bakgrunden när du är i webcam, som t.ex. en bra bok som visar att du är intellektuell". Om du behöver en bok för att visa att du är smart så kan du inte vara något vidare smart(!)

Mina bästa tips för internetdejting :)

* Var dig själv, precis som du är. Försök inte föreställa dig som en bättre person, för då kommer det bara bli en massa besvikelser när/om ni ses.

* Ställ inte orimiliga krav. Killar online är precis som killar i "verkligheten". De är inte din "prince charming" bara för att de är bra på att ge komplimanger (som de säkert gett till 100 andra tjejer innan dig) och de är inte perfekta. Men det är bra, för det är en riktig kille du vill ha. Du ska bara lära dig att solla bort idioterna, för det finns det många av.

* Lita inte på vem som helst hur snabbt som helst. Det finns många som försöker lura folk online. Fejkade bilder, fejkade liv... det finns hur mycket som helst. Vill du dejta personen, se till att ni i alla fall ser varandra i cam och pratar med varandra på riktigt. Jag pratade med en hel del av Mike's riktiga vänner och på så vis bekräftade det ju vem han var och hur han var.

* Lita på magkänslan. Det finns konstiga människor där ute och det finns farliga människor där. Träffa inte vem som helst och träffa dem absolut inte ensam!

* Skype är en gudagåva när man dejtar någon från ett annat land. Man kan prata gratis med varandra i flera timmar om dagen (om man så vill) och se varandra i cam (fungerar sjukt mycket bättre och bättre kvalité på samtalet än i msn)

* Var inte för desperat. Det får dig bara att attrahera desperata personer som bara är ute efter en sak.

* utseendet spelar mindre roll när man dejtar online. Man faller för personen, inte utseendet. Det är ett stort plus, men utan fysisk attraktion kan inget hända i verkligheten. Man måste vara attraherad av både kropp och själ för att det faktiskt ska funka. Sen att han/hon inte behöver vara något skönhetsideal, det säger väl sig självt.

* Var realitstisk! Han lovar dig guld och gröna skogar, men kom igen. Han bor i Australien, har inget jobb, kommer aldrig att hälsa på dig och har inga ambitioner. Nej, det är dags att få lite verklighetskoll. Kul med en flirt online, men ska det leda till mer, se till att han faktiskt levererar och inte bara pratar.

* OM ni ska träffas. Välj en plats där du känner dig trygg och ha alltid minst en till med dig. Det är lättast om ni ses hos dig (i din stad eller vad det är). Åk inte ensam till honom, hur gullig han än verkar.

Okej, det var det enda jag kunde komma på just nu. Jag vet inte om detta hjälper alls, om det bara är sunt förnuft, eller om det är lite småcharmigt. I vilket fall så hoppas jag att det kunnat bidra med något :) Att nätdejta är inget för alla. Jag vet att det funkade för mig, även om vi bara dejtade online 3 månader. Men om det funkar så kan man verkligen träffa bra personer där ute. Bäst blir det när man bara råkar träffa någon som inte heller planerade att träffa någon och något vackert växer ur det :)

Kommentarer

  1. håller med om allt du säger :D, bra skrivet även om jag inte tror att nät dejtande är något för mig haha kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg