Julmusik

Jag har ju redan haft en top 10 med julfilmer, eller hur många det nu var. Så idag tänkte jag prata om julmusik (eller bristen på ny julmusik). Varje år kommer det en ny cd som heter "absolute jul" eller något liknande med samma 40 jullåtar som de haft i 20 år... Är det tabu att skriva nya jullåtar? För ärligt talat är jag rätt trött på att höra 78 olika versioner av "Santa baby" och "Bjällerklang".

Själv har jag några favoritjulsånger, som jag vägrar lyssna på i andra versioner än originalet (eller ja, den tappningen jag först hörde dem i). "All I want for Christmas" är definitivt min favoritjullåt, jag vet inte varför. Den har varit det sen jag var liten, då den inte var med på en enda julskiva och därför blev den inte heller uttjatad för min del. "Tänd ett ljus" är också jättefin och "sleigh ride". Mike's favoritjullåt är "I wish it could be Christmas everyday" med Wizzard.

Är det någon jullåt ni har som favorit? Dela gärna med er :) Skulle kunna gjort en topplista här också men jag känner att jag skulle utelämna alldeles för många låtar. Så ni får nöja er med dem 3 jag nämnde (for now).

Kommentarer

  1. själv gillar jag do they know its christmas med bob geldof och gänget men också the pogues fairytale of new york... haha bland annar pat boone med god rest merry gentlemen är också en klassiker :D hör till mormors julskiva med honom.. kram

    SvaraRadera
  2. Hm, jag tänkte mer en Luciasång. Minns du den vi sjäng i Glimåkra, Till ditt minne Lucia? Jag hittar inte texten till den någonstans och jag kommer bara ihåg andra versen. Taskigt, men den är nog den vackraste luciasången jag känner till.
    Kramelikram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg