Freddie Mercury

Natten mellan den 23e och den 24e november var det 20 år sedan Freddie Mercury gick bort. Jag var visserligen bara 7 år när det hände och var inte så väldigt medveten om det. Men allt som jag blev äldre spelade han en större och större roll i mitt liv. Ja, ni som känner mig väl vet att jag är en stor Queen-fantast och att det inte finns mycket som jag inte vet om Queen. Så vad vore mer lämpligt än att tillägna en blogg åt, enligt mig, världens bästa sångare?

Enligt aftonbladet så hade Freddie levt mycket längre om han hade blivit drabbad av HIV och AIDS i dagens samhälle. Och tänk hur världen skulle sett ut om han varit kvar? Kan ni tänka er vilka fantastiska musikstycken vi hade haft? Det som gör att jag är så fascinerad av Queens musik är hur de kan ta världens enklaste rocklåt och gör om den till konst. Det är så mycket som pågår i deras låtar, det är så mycket stämmor, ibland så leker basen och pianot med varandra på ett sätt om bara Queen kan och så får vi förstås inte glömma bort Brian May's fantastiska gitarrsolon.

Jag tror inte att det finns någon som inte har hört Bohemian Rhapsody, We will rock you eller We are the Champions. Dem tre är odödliga låtar precis som fur elise och turkisk march är odödliga pianostycken (ni vet exakt vilka de är när ni hör dem, tro mig) även om man inte riktigt kan placera dem i samma kategori.

Jag vill inte vara ledsen över att Freddie är borta. Jag vill minnas, hylla honom och njuta av hans genialiska musik (även om många av mina favoriter är skrivna av Brian May och John Deacon. Sorry Roger, men dina låtar har aldrig varit mina favoriter om man bortser från radio gaga).

 
En mer naken version av denna fantastiska låt


och detta är då studioversionen, som ni hör låter den väldigt annorlunda, vilket också är charmen med att lyssna på dem live, då låtarna låter lite annorlunda. Bara lyssna på stämsången, den är helt fantastisk!

Kommentarer

  1. The nigt between november 23rd and november 24th was the 20th "anniversary" of Freddies death. I was only 7 when he passed away and was probably not very aware of it. But as I grew older he played a bigger and bigger part of my life. The ones who know me well knows that I am a big Queen fan and that there isn't much I don't know about Queen. So what could be more appropriate than to dedicate a blog to, according to me, the world's greatest singer?

    According to a Swedish newspaper Freddie would've lived a lot longer if he would've gotten AIDs or HIV today. And imagine what the world would be like if he was still here? Can you really imagine what amazing pieces of music there would be? What makes me so fascinated with Queen's music is how they can take the simplest rock melody and turn it into a piece of art. There is so much going on in their songs, so many harmonies and sometimes the bass is playing around with the piano in a way that only Queen can pull off and of course we can not forget Brian May's amazing guitar solos.

    I don't think there is anyone alive who hasn't heard of Bohemian Rhapsody, We will rock you or we are the champions. Those three songs are immortal, just like the piano pieces Fur Elise and Alla Turca (turkish march). You will know exactly which they are when you hear them, trust me. Altho you could never place them into the same cathegory.

    I don't want to be sad for the fact that Freddie is gone. I want to remember, celebrate him and enjoy his ingenious music (even if many of my favourite songs were written by other members of Queen).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg