Varför är vi så elaka mot varandra?

Människor rent generellt är riktigt nasty mot varandra. Spelar ingen roll om vi känner varandra eller inte! Ta den här tjejen som råkade vara orakad i tv. Hon fick hur många svenskar som helst att rasa mot HENNES beslut över sin egen kropp. De satte till och med upp en hatsida på facebook om jag minns det rätt. Varför?

Jag läste också om en tjej på ett community som spelar tekken och street fighter. Och för att hon var tjej ansåg de som filmade (för tv) att de hade rätten att filma hela hennes kropp hela tiden och sen frågade de dessutom om hennes bh-storlek. HUR många killar hade känt sig bekväma i att bli behandlade på samma sätt? Och nu menar jag inte att de ska bli frågade om sin bh-storlek utan om sin snoppstorlek! Tjejen kände sig så förnärmad och mobbad att hon valde att hoppa av! Varför får sånt här hända?

Jag har själv mött mycket hat. Både på platser jag har jobbat på och av totala främlingar p.g.a. hur jag ser ut, p.g.a. hur mycket jag väger och p.g.a. att jag inte är som alla andra. Jag vill inte festa varje helg och supa mig full och bli påsatt av en främling. Nej, jag tycker inte att det är vad som förgyller min helg. Ja, jag ÄR överviktig. Det har jag varit i flera år nu. Och nej, jag är inte som du! Jag jobbar inte på samma sätt som du gör, men det ger dig ingen rätt till att komma på vidriga smeknamn på mig, som jag endast fick reda på genom att en annan anställd trodde att jag visste och att det var ett roligt skämt som jag faktiskt var med på! Det var jag inte! Och det här med hur jag ser ut. Ibland känner jag för att inte fixa vare sig hår eller smink. Ibland går jag omkring i det första jag hittade i garderoben, det matchar inte alltid. Vet ni vad? Det bryr jag mig inte om. Men jag bryr mig om när jag får elaka gliringar, att jag är en fläskis eller att jag är ful, dum i huvudet eller något sånt. Varför lägger ni ner er energi på att hata mig?

Varför lägger någon människa ner energi på att hata någon annan? Varför kan vi inte bara uppskatta varandra istället? Och om något stör er så fruktansvärt mycket, varför fortsätter ni att titta eller bry er eller vad ni nu kan göra. Det finns ett alternativ, och det är att göra något annat istället.

Kommentarer

Populära inlägg