Hatet och kvinnodagen

Internationella kvinnodagen! Man kan ju tycka att år 2012 så borde vi vara jämställda nog för att inte behöva ha en kvinnodag. För även om man har det för att väcka medvetenhet så är det också ett sätt att säga att kvinnan är värd mindre! Och det är också ett sätt att skapa klyftor mellan könen! Ja, vi ÄR olika. Vi kan inte glida in i ett androgynt samhälle där alla är precis likadana. Men det finns vissa saker som vi inte borde göra skillnad på, och det är att vi har exakt samma värde! Så egentligen borde vi ha en Internationell Människodag för att hylla mänskligheten och strunta fullständigt i klyftorna.

Det snackas ju mycket att att vita män alltid är de som gnäller jämt (stackars vita män etc.) men om man tar ifrån vita män deras rättigheter att gnälla så diskriminerar man ju faktiskt mot dem! Bara för att de inte har varit förtryckta så betyder inte det att de är monster! Jag har ofta sett att så fort en vit kille (eller en kille i allmänhet faktiskt) kommit med ett argument så har han blivit nedtryckt med att hans åsikt inte spelar någon roll eftersom att han minsann aldrig varit förtryckt!

Om vi ska jobba mot fördomar och förtryck så måste vi räkna med ALLA människor. Vi måste förstå att ALLA människor kan bli förtryckta, inte bara folk som tidigare har blivit förtryckta p.g.a. deras kön, hudfärg, religion eller sexuella preferenser. För om vi inte tar med dem här människorna så skapar vi klyftor och "tycker synd" om vissa. Och det är inte synd om människor som blir diskriminerade (missförstå mig rätt, det är när man börjar tycka synd om människor som man gör dem mindre än vad de är). Diskrimination är för jävligt, och måste bekämpas. Men då måste vi skapa en tolerans mot alla. Vi är ALLA lika värda, oavsett vem du är, vad din bakgrundshistoria är och vare sig du har blivit diskriminerad förut eller ej. Först när vi inser detta kan vi tillsammans bekämpa förtryck och fördomar!

Jag diskuterar sällan (aldrig) politik på min blogg, och det tänker jag inte börja med heller. Men jag vill gärna sprida mitt budskap om att vi ska sluta hata varandra och börja älska varandra istället! Det spelar ingen roll vilket parti du röstar på, så länge du vill jobba för ett bättre samhälle och förebygga hat så kommer du alltid att vara min vän. Jag tänker inte döma dig för att du röstar på något jag inte håller med om! Mina vänner behöver inte vara tankemässiga kloner av mig. Men med detta sagt, eftersom vi fortfarande lever i ett samhälle som tydligen behöver en kvinnodag, så tills den dag vi inte behöver det säger jag Trevlig Internationella kvinnodagen :)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg