förbjuda rökning på offentlig plats?

Nu vill regeringen förbjuda rökning på offentlig plats (ni kan läsa om det här) OCH på folks balkonger. Det där med balkonger är väl lite att ta i. Och jag förstår att många rökare blir irriterade över detta. Men faktum kvarstår ändå att andrahandsröken är farligare än att röka själv (om man nu ska tro på allt de säger). Och utgår man med detta som argument så förstår jag deras förslag fullständigt. Jag har valt att inte röka, jag har aldrig tagit ett enda bloss i hela mitt liv och det är något jag inte ens reflekterar över. Därför vill jag inte heller gå bakom en person som går och röker på en smal gata (så att man inte kan gå åt sidan eller dylikt) eller om jag står och väntar på tåget/bussen så vill jag inte få rök i mina lungor. Eller folk som sitter och röker i busskurer när det regnar ute, så att vi med känsliga lungor får stå utomhus i regnet. Ja, jag har känsliga lungor, jag hade astma som barn och nu har jag försämrad lungkapacitet.

Men bara för att jag inte vill andas in rök betyder inte det att folk som väljer att röka måste bannlysas! Jag håller med, vi borde hjälpa dem att sluta, det är inte bra för din hälsa att röka. Men det är inte bra heller att äta för mycket godis, att dricka för mycket sprit - däremot så är ju inte spritandedräkt farlig för dig.
Och om folk ändå väljer att röka, så är det upp till dem, och vill de röka på sin egen balkong eller inne hos sig - låt dem göra det.

Jag tror att många rökare är så emot det här eftersom de är uppvuxna med att få röka precis överallt. Det har alltid varit socialt accepterat. Och förr visste man ju inte direkt om riskerna med rökning. Så, jag är kluven i frågan. När det gäller min hälsa vill jag förstås att rökning ska försvinna från planeten, men det fungerar inte så. Men från ett annat perspektiv så kan man inte bara förbjuda vissa människor att vistas utomhus för att de råkar röka. Det är ett tufft beroende (precis som de flesta beroenden) och egentligen vill man kanske inte röka, men beroendet har en så stor makt över en att man kanske tror att man behöver cigaretterna. Nu gäller detta alla sorts beroenden.

Och ja, en annan punkt är ju parfym. Allergiker och astmatiker upplever stora problem med folk som sprayar på sig 15 ton parfym och sen sätter sig på bussen. Då borde ju det vara förbjudet också. Men ordet förbjuda är ett väldigt laddat politiskt budskap och så fort folk hör det vill de göra uppror. Kanske vore en uppmaning mycket bättre. Som på komvux. Där får man inte lov att bära tunga parfymer och man får bara lov att röka i rökruta. Det är ingen som ifrågasätter det! För det är inget förbud, det är en uppmaning och personerna har valt att respektera skolan.

Vart vill jag komma med allt det här då? Ska vi uppmana folk att inte röka offentligt? Det fungerar kanske på ett sånt litet ställe som komvux, men det skulle inte fungera i praktiken överallt. Fast om vi nu måste förbjuda rökning någonstans så kan vi i alla fall göra det på busshållsplatser och tågperronger, eller införa speciella rökrutor. Som t.ex. bakom busskuren så att personerna inne i busskuren inte behöver må dåligt. För i grund och botten bör inte oskyldiga människor få lida över ett val som du faktiskt har gjort.

Jag inser också att det finns många människor som inte håller med mig när det gäller detta "Var ska vi få lov att röka då?" Som sagt, rökrutor! Det är ett bra förslag och båda parter blir nöjda. Ni som röker kan få röka där och ni som inte röker behöver ju inte gå i närheten av rökrutorna!

Kommentarer

  1. Jag är själv rökare och jag anser att dom som faktiskt röker borde ta lite hänsyn till andra, så som i busskurer. Vill jag röka fast att det regnar får jag snällt stå i regnet och bli blöt.. annars kan jag fimpa! Jag kan hålla med om att det luktar fördjävligt och att det är förbjudet på krogar, restauranger och andra ställe har jag inget emot. Folk som valt att inte röka ska inte behöva bli drabbade för att jag är dum nog och stoppar i mig skiten. Däremot anser jag att vad jag gör i mitt hem, min balkong, min bil eller på MIN fritid ska andra ta och skita i! Jag bryr mig inte om folk väljer att klä sig i kvinnokläder, dricker 5 liter kaffe om dagen, dricker alkohol eller knarkar. På en krog kan du undvika rökare men vi kan ju dra det ett steg längre.. om du är före detta alkolist.. finns det en enda krog eller restaurang där spriten är förbjuden? Nej! Och hur många människor skadas varje år pga just sprit?! Som före detta rökare kan du ändå gå på krogen, äta en god middag på en restaurang utan att känna dig sugen av en cigg.. det kan du inte som nykter alkolist för det är ingen som förbjuder spriten. Säger inte att vi ska förbjuda den heller men det kanske kan väcka en tanke hos alla dom som anser att umgås med en rökare är jämnförbart med att själv få diagnosen AIDS!! Kram Kitty

    SvaraRadera
  2. haha :) bra sagt! Det är ungefär det jag menar också. Vi kan inte förbjuda folk att röka, men på vissa platser bör man inte röka. Men att förbjuda det helt och hållet är ju lite att ta i.

    SvaraRadera
  3. alltså jag blir så trött på tidningar, läste också det där med balkonger i aftonbladet, men balkonger är ju inte offentlig plats o det gällde ju en utredning om förbud av rökning på allmän plats. Så jag läste om det på regeringens hemsida istället och det enda som hänt är att regeringen har tilsatt en utredning om passiv rökning på allmän plats, i synnerhet där barn vistas. Så i praktiken låter det som att de vill utreda om det förekommer rökning/passiv rökning etc på lekplatser. Och ge FÖRSLAG på åtgärder om hur passiv rökning kan minskas på allmänna platser där barn vistas.. Snacka om att göra en höna av en fjäder från Aftonbladets håll. från att undersöka om passiv rökning kring barn på offentlig plats kan stoppas till att skriva att regeringen vill förbjuda rökning på balkonger. Vill spontant inte veta alla lögner och överdrifter tidningar drar till med..

    SvaraRadera
  4. hahaha där ser man :) Aftonbladet är väl kända för att vrida saker och ting och göra folk förbannade? De är medias troll! Jag tycker däremot att det är rätt att rökning bör förbjudas på dagis och skolor och sånt där barn är i närheten och kan bli drabbade... men ah, spännande att se vad de mer har sagt för skit!

    SvaraRadera
  5. allt de säger är antagligen skit till viss del ;) håller med om att barn inte ska behöva utstå rök..

    SvaraRadera
  6. Det där med att förbjuda att folk röker på balkongen kan ja till vis del tycka e bra för jag har alltid problem med grannar som jämt röker på balkongen och då kan ja inte ha öppet fönstrena trots att ja verkligen behöver ha de eftersom ja inte har någon balkong och kan knappt vistas i min lägenhet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg