konsten att spendera eller inte spendera!

Ekonomi! Ni kommer alla ihåg från gymnasielektionerna att det är ett ord som kommer från  två grekiska ord som betyder hus och lag. Men utöver det så minns jag inte alls att vi fick lära oss någonting om ekonomi. Hur man sköter sin ekonomi, hur man planerar sin ekonomi och budget och framförallt hur mycket man bör spara och hur mycket man kan unna sig att spendera. Nu menar jag de grundläggande ämnena som alla hade, för vissa linjer har ju ekonomi på schemat, så missförstå mig rätt.

Jag läste en artikel här att 10-åringar blir tränade inför jobbintervjuer och visst det kanske inte är detsamma som att lära sig ekonomi. Vissa kanske tycker att det är hemskt. Personligen kanske jag tycker att 10 år är lite tidigt att börja. Men när jag tog studenten, som så många andra, och kastades ut i jobbdjungeln (för alla går inte till högskolan direkt) så hade jag ingen aning om vad jag skulle göra. Hur man skrev ett bra CV, hur man skulle sköta sig på en anställningsintervju. Allt jag hade till hjälp var när jag hade sett det på tv t.ex. i Ally McBeal. Jag hade heller ingen aning om vad ekonomi var eller hur saker och ting skulle skötas i ett hem, att saker och ting kostade mycket mer än vad man trodde. Räkningar? Elräkningar (två stycken dessutom). Allt detta kom som en chock för mig. Visst, föräldrarna tänker ni. Hur många tonåringar lyssnar på sina föräldrar? Jag var i vilket fall inte en av dem! Och sen frågade jag nog inte tillräckligt mycket heller (om just detta, för bra på frågor, det var jag).

Kanske vore det en bra idé att ha en kurs i hur man flyttar hemifrån, hur man sköter sin privatekonomi, hur man söker ett jobb. Saker som är praktiska i verkliga livet. För även om ca 1% har nytta av pythagoras sats, så har resten av oss inte det! Men alla, i stort sett, har nytta av de sakerna jag just tog upp.

Vilket leder mig till nästa punkt. Det här med att spendera. När man precis kanske har fått sitt första jobb, man tjänar äntligen mer än sitt csn och man är tjej (i mitt fall) och älskar kläder. Då kanske man blir lite galen och vill spendera en herrans massa. Jag säger inte att killar inte vill spendera, tro mig, killar kan bli galna också.. I vilket fall.
Jag har varit väldigt duktig på att spendera, för att jag inte kunnat ett skvatt om ekonomi. Men det är inte detta inlägget handlar om. Det handlar om att vi borde lära våra barn, våra föräldrar, våra syskon eller vem det nu är konsten hur man spenderar. Konsten att spara ihop till något man vill ha, så att man inte ruinerar sig själv. Och man borde verkligen lära folk hur dyrt det faktiskt kan vara med ens småsaker som toalettpapper (fick mig själv en chock första gången jag flyttade hemifrån).

Sen så är det också väldigt lätt att slå någon som redan ligger. Han man inte tillräckligt med pengar så att man knappt går runt så är det väldigt svårt att spara. "Du borde ju ha ett sparkapital vid det här laget". Ja, det borde man kanske.

Så vad är själva kontentan av det hela? Trots mitt långa utlägg hoppas jag att ni förstår vart jag vill komma. Vi borde ta mer personligt ansvar i att utbilda de unga inför livet, inte bara inför studier, utan för livet som är svårt nog att leva i. Om det är skolan, eller om det är föräldrarna eller en vän som tar på sig rollen spelar ingen roll. Alla borde vara utbildade tillräckligt mycket för att kunna ta hand om sig själva och undvika katastrofsituationer. Alla har rätt till att lära sig att ta hand om sin ekonomi.

Kommentarer

  1. hej gumman har valt din blogg som veckans blogg, :D kolla gärna in, kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg