arbetsgivarnas paradis

"Vi ser gärna att du är prestigelös"


Jag sitter här och söker jobb. Det går inte jättebra. Det finns massor av jobb att söka i Skåne, ca 2200, men de flesta av dem kräver körkort, erfarenhet (2 år+) eller utbildad till något. Jag uppfyller inga av de kriterierna.


Jag är definitivt inte kräsen. Jag skulle kunna jobba som vad som helst, bara för att få in pengar. Jag har varit på en del skitjobb rent ut sagt och jobbat för rena slavlöner. Men jag blir lite kritisk då jag ser en hel del annonser som söker människor som är prestigelösa... I mitt vokabulär är det inte ett positivt ord. Jag förstår att de nog menar en person som är ödmjuk och gör som de blir tillsagda, men i min hjärna hör jag "en slav som jobbar hårt utan att få ta äran för det". Gör jag ett bra jobb vill ju jag kunna ta äran av det! 


Och nej, jag behöver inte söka jobb som har sådana beskrivningar, men i dagens samhälle kan man inte vara kräsen när det t.o.m. är omöjligt att bli lokalvårdare utan erfarenhet eller utbildning. 


Jag frågar mig ofta vart världen är på väg när arbetsgivare kan föreslå att man är prestigelös, livegen och att man måste ha körkort fastän man bor 2 minuter bort, och ens arbetsuppgifter består i att steka hamburgare! Vi vet att det är arbetsgivarens marknad. Han/hon kan välja och vraka bland de bästa, medan vi som inte är jättebra just nu, men som verkligen kan bli riktigt bra om någon ger oss en chans, får stå utan jobb.


Nej jag har inget körkort, jag har ingen speciell utbildning som kommer att hjälpa mig (förutom om jag vill ha jobb inom musik) och jag har ingen erfarenhet som är relevant förutom inom servicebranschen, men även där är det svårt att få jobb. Men trots mina brister, så har jag en hel del positiva egenskaper som i många andra länder hade gjort att jag fått en chans. 


I höstas fick jag en chans på ett jobb, som jag dock inte tog p.g.a. studier, för att en kille såg min potential. Han visste att jag inte hade vare sig utbildning eller erfarenhet, men han tyckte att mina personliga kvaliteter och egenskaper var värda en chans. Jag önskar verkligen att det finns fler människor som honom!

Men tills jag hittar en annan som honom så får jag fortsätta att söka, och kanske anpassa mig till att  bli lite mindre än man är, för att få pengar. Att vara utomordentlig och stolt över det kan man kanske göra en annan dag.

Kommentarer

Populära inlägg