10 saker jag önskar jag visste som tonåring!

Ni som är flitiga användare av min blogg kanske har börjat märka att det har dykt upp en del "10 saker/tips" på min blogg på senaste tiden? Ja, ni har rätt. Det är en återkommande del av min blogg. Jag kommer att skriva en sån här blogg ungefär en till två gånger i veckan (för er som tycker att det är intressant och vill läsa). Nej, det kommer inte att vara djupa psykoanalyser. Jag kommer spela på stereotyper, det kommer att vara lättsamt och förhoppningsvis underhållande. So here goes.

1) Nej, killen du är kär i som du inte ens har talat med och inte ens vet att du existerar är inte dödskär i dig för att han ler/tittar åt dig. Troligtvis råkade du bara stå i vägen när han log eller tittade åt ett visst håll. Jo, det är inte helt omöjligt att han tycker att du är attraktiv, men bara för att du blev besatt av honom efter en blick betyder inte det att han är lika mentalt instabil som du (och vilken tonårstjej är INTE mentalt instabil?)

2) Om han nu är ditt livs största kärlek (igen) så varför berättar du då det inte för honom? Hur ofta har vi inte varit helt förblindade av kärlek men aldrig någonsin berättat det för honom. Än sen om han inte tycker samma sak om dig, det leder mig bara till nästa punkt.

3) Tro mig, killen du är hoplöst kär i ÄR inte den enda för dig. Det finns massor av killar där ute (och tjejer om du nu föredrar det), och har du inte ens pratat med honom så är risken ganska stor att du inte ens vet om du gillar att umgås med honom!

4) Världen går inte under för att du är singel på alla hjärtans dag, eller för att du inte fick en ros av någon. Tro mig, jag var singel under varenda alla hjärtans dag tills jag var 19!

5) Dina betyg spelar större roll än du tror, men gymnastiken spelar ingen roll för dina gymnasiebetyg, men kom igen! Att vara hälsosam är mycket viktigare än att komma in på något fancy universitet. Så suck it up och gå till dina gympalektioner också!

6) Dina vänner pratar precis lika mycket skit om dig som du pratar om dem! Det betyder inte att de inte egentligen gillar dig, det är bara att skvaller verkar vara gourmet-mat för tonårstjejer!

7) Och om du hör ett rykte - tro inte på det. De är oftast inte alls sanna. Det händer att de är, men väldigt, väldigt sällan. Jag kommer ihåg att på min skola var det värst om man blev anklagad för att vara lesbisk för att man inte kysst någon med tungan när man var 13. För lesbisk var ett fruktansvärt skällsord, och på ljuva 90-talet var det knappast socialt acceptabelt att vara lesbisk om man var under 16 år (på gymnasiet blev det coolare ju mer annorlunda man var).

8) Alla de här små grejerna man har för sig för att visa att man är annorlunda är inte lika roliga när man blir äldre. De här små ticksen du har kan mycket väl visa sig vara ADD/ADHD, OCD/tvångstankar, depression och ångest. Det är häftigt att vara annorlunda när man är 16 år, men när man kommer upp i vuxenlivet så försöker man bara vara så normal som möjligt. Det låter tråkigt, men att kämpa med depression är mycket tråkigare!

9) Jag kan äta PRECIS vad jag vill och ändå inte gå upp i vikt! Det är nog en av de största lögnerna inom självbedrägeri som du kan säga till dig själv. Okej, du är tonåring, du är troligtvis mer aktiv nu än vad du kommer att vara. Men såna här vanor straffar sig i längden (lita VERKLIGEN på mig när det kommer till detta).

10) Och så sist men inte minst. Att förlora din oskuld p.g.a. kompistrycket är inte coolt oavsett vad dina kompisar säger. Faktum är att kompistryck i sig är ett jäkla hittepå som du inte borde bry dig om. När det gäller såna här saker så bör du vänta tills DU är redo. Om han inte vill vänta på dig så är han ju definitivt inte Mr Right! Och det spelar ingen roll om du är 15 eller 30. Du är redo när du är det!
Jepp så här kunde vi se ut på 90-talet

Kommentarer

Populära inlägg