Choklad som belöning eller inte!


Då var det ju ett tag sedan jag pratade om vikt och viktminskning. Hur har det gått för mig? Har jag lyckats med något än? I januari gick allting jättebra. Jag gick ner ett halvt kilo i veckan, precis som jag ville göra.  Nu efter ca 2 månader borde jag har gått ner 4 kilo, men jag är fortfarande fast på 2,4 kilo. Och vikten svajar hela tiden mellan ett kilo. Jag går upp och sen går jag ner och sen går jag upp och ner igen. Jag vet att det troligtvis blir mycket bättre om jag motionerar mer. Det är ju bara jag som kan få saker att hända. Man kan inte sitta hemma och tro att det ska hända på något magiskt vis. Att gå ner i vikt ÄR svårt, om det inte vore svårt så skulle väl ingen vara överviktig? Däremot förstår jag inte de tjejer som väger runt 50 kilo och påstår att de är tjocka, det är ju något fel i deras huvud. Och nu menar jag inte på något elakt vis, utan att de har blivit inpräntade att de inte duger som de är.

Och det här med "belöningar". Hur ofta har man inte sagt till sig själv "Men jag förtjänar detta!" och sen äter man något onyttigt. Vadå förtjänar? Du har varit ute och tränat och gjort av med sådär 300-500 kalorier och så ska du lägga på dem igen direkt genom att äta ett choklad? Sockersuget är bland det svåraste att motstå, tro mig, jag vet. Och jag finner det svårt att leva mitt lev helt utan socker. Men däremot så om man nu absolut måste äta något sött. Ät mindre. Nöjd dig med en rad, inte ett helt choklad. Och det viktigaste av allt, låt dig aldrig bli vrålhungrig, för då kommer du aldrig att kunna lära dig att säga emot. Och jag vet att detta är svårt för många, men att räkna kalorier (inte exakt, men på ett ungefär) hjälper dig också i din motivation. Okej, idag har jag ätit precis så mycket som jag ska. Om jag äter mer så kommer det ge negativa effekter.

Sen istället för att säga att man förtjänar det, kanske man säger "men jag måste ju få unna mig något ibland!" Och det är helt rätt. Det måste man få göra! Men rannsaka dig själv nu. Hur ofta känner du att du egentligen måste unna dig själv? En gång i veckan? Tre gånger i veckan? Varje dag? Det ÄR okej att äta onyttigt ibland. Jag läste faktiskt på msn's nyheter att om man äter ett onyttigt mål så måste man äta minst 5 nyttiga mål efter det så att man äter rätt 80% av tiden (hur de nu fick till att 5/6 är 80, det vet jag inte).

Så vad är nyttig mat? Vad bör man äta? Vad bör man inte äta? Mina tips är


* Grönsaker till varje middag - variera dem, ha inte alltid samma.


* Våga äta pasta, ris och bröd. Men gör det begränsat. Försök att äta fullkorn.


* Undvik socker så mycket som du kan i produkter. Läs innehållsförteckningen.


* Ät mer frukt! Om du måste få i dig socker så är frukt en utmärkt källa.


* Om du absolut inte klarar dig utan choklad - ät ett, men må inte dåligt över det. Du har gjort ett val, nu måste du bara bränna av det.


* Du måste inte äta endast sallad för att lyckas gå ner i vikt. Viktnedgång måste inte behöva vara tortyr, men du måste behärska din självkontroll.


* Sluta komma med ursäkter! Det finns INGEN som kan göra en förändring åt dig. Alla kan göra något!

Kommentarer

Populära inlägg