kost och val


Jag gjorde ett val  förra veckan. Jag valde att minska mina kalorier (eftersom jag fortfarande inte är helt hundra på hur mycket jag ska äta, eftersom alla test jag gjort och alla jag pratat med säger olika). Och ända sen jag gjorde det så har min viktminskning blivit bättre. Om det håller i sig så tror jag nog att jag kan gå ner ett halvt kilo i veckan. Det gäller ju att hitta vad som passar mig! Just nu har jag gått ner 3.2 kilo allt som allt (vilket är 7.1 lbs) så det går ju åt rätt håll. Det går bara väldigt långsamt. Men sanningen är den att jag är endast 700 gram från det jag vägde som minst förra året (och det var det minsta jag vägt på kanske 2-3 år). Som det ser ut nu så tror jag att jag kommer att klara av att gå ner  5 kilo innan min födelsedag. Det är 1.8 kilo kvar och lite mer än 2 månader kvar till min födelsedag. Så klarar jag ett halvt kilo i veckan så bör jag ju faktiskt klara av det. Och gör jag inte det, så kommer jag inte att ge upp ändå.

Jag har börjat ta min viktnedgång på allvar och jag har gjort många förändringar. Men som sagt, mitt löfte kan inte bli uppfyllt förrän på min födelsedag... För jag vill se hur mycket jag lyckas gå ner till dess. (och ja, då kommer det komma en sån där underbart förödmjukande före- och efterbild.

Det roligaste av allt är nog hur jag för nåt år sen trodde att allt skulle lösa sig av sig själv. Tro mig! Vikt löser sig INTE av sig själv! Möjligtvis uppåt, men inte neråt (såvida du inte är som mig, men motsatta hållet att du har svårt att gå upp i vikt men lätt att gå ner). Egentligen krävs det inte mycket för att gå ner. Det krävs hårt arbete och det krävs att man dedikerar sig åt det helhjärtat! Men vem som helst kan göra det! DU kan göra det, tro mig! Med enkla medel kan du byta ut saker i din vardag.

Mina bästa tips

* Drick mineralvatten istället för läsk (alt. lightläsk om du absolut inte vill sluta med läsk, även om det inte är att föredra)

* Byt ut chipsen mot morötter, men du kan fortfarande göra en dipp


* Håll koll på kalorierna. Byt ut creme fraiche mot t.ex. mini fraiche (eller lättcreme fraiche). Man kanske är emot lightprodukter, men om ni kollar majonnäs så innehåller 1dl majonnäs 700 kalorier (det är nästan hälften av de kalorier jag äter på dag) medan 1dl lightmajonnäs innehåller 350 kalorier. 


* Ut och gå! Det behöver inte vara 5 timmar i veckan. Allt som är mer än vad du gör just nu räcker till att börja med. Det kanske bara är 30 minuter 2 gånger i veckan! För om du börjar för stort kommer du inte att kunna hålla upp det. 


* Sätt mål du vet du kan klara av. Och sätt delmål! Du kommer aldrig att klara det om du sätter att du ska gå ner 30 kilo! Det är en lång väg dit! Börja med 3 kilo. Det kommer att sporra dig så jäkla mycket när du nått det delmålet. Och tillslut kommer du att gå ner 30 kilo, men sätt inte det som ditt enda mål.


* Som jag sagt innan, det är okej att äta godis ibland. Förbjuder du dig så kommer det resultera i att du kommer att vräka i dig godis (kanske inte i alla fallen, men i många fall).


* Se till att du får din sömn! Sömnen påverkar vikten mycket mer än vad du tror!


Och mitt sista och kanske bästa tips! Sluta lura dig själv! Sluta förneka din situation. Jag vet att det är jobbigt att räkna kalorier, det behöver du inte göra. Men du kanske bör ha en hum om hur mycket du äter på en dag. Så jag  utmanar dig - här och nu. Ät precis som vanligt, som du skulle ha gjort oavsett vad, och använd dig av en kaloriräknare (man kan göra det online eller i mobilen) och räkna ut exakt hur mycket du äter på en dag, och sen jämför det med hur mycket du tror att du äter! Lycka till :)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg