otrogen vs bedragen

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article13800833.ab

För dem som vill läsa artikeln, så finns den här ovanför :)


Det finns otrohetssajter online där man kan gå in och hitta någon som också vill vara otrogen. Bara den raden får mig att bli förbannad. Kanske inte lika mycket förbannad som jag känner mig uppgiven. Det är väl klart som korvspad att med internet kommer skiten också, men jag kommer aldrig att förstå otrohet. Varför VÄLJER man att vara otrogen mot någon man egentligen ska älska? För om man "råkar" hamna i stundens hetta och har sex med någon spontant så förstår jag att visst man kan ångra sig, det var ett misstag. Men det är inte ett misstag att gå med i en otrohetssajt och hitta någon att ha sex med. Det är det dummaste jag har hört. Det är ett medvetet val!

Men vad som gör mig ännu mer arg är att i en undersökning på den här sidan så skulle ungefär 30% bli jätteledsna om de själva blev bedragna och många av dem skulle inte kunna förlåta sina partners. Vad är det för skit? Som det står i artikeln, det är lite av en storhetsvansinnes-attityd/personlighet. Att man är bättre än alla andra och står över dem, speciellt sin partner. Det är HELT okej för mig att ha sex med någon (medvetet val) men FY FAN om min partner hade gjort likadant mot mig. Då hade helvetet brutit loss! Man kan inte gå omkring och ha en sån attityd. Inte om man vill leva i ett sunt förhållande. Inte om man tycker att man är lika värda. Speciellt inte om man respekterar den man lever med. Men det kan vi ju klarlägga redan från början att är man otrogen så respekterar man inte den man lever med.

Kanske är jag rättfram och lite elak, men jag är strikt emot otrohet. Man kan förlåta ett misstag, men man kan inte förlåta ett medvetet val. Och väljer man att förlåta ett medvetet val så får man ju själv stå för det. Men du nedvärderar dig själv när du väljer att stanna med någon som inte nöjer sig enbart med dig. Det finns absolut inget fel med dig. DU är underbar precis som du är. Och om personen du är tillsammans med inte ser det, så är det nog dags att ta farväl av den personen. Så kan han eller hon hitta någon annan att försöka nedvärdera.

En annan viktig sak att också tänka på är; det ÄR inte ditt fel. Sluta ta på dig skulden. Personen som väljer att vara otrogen borde istället göra slut. Det kanske är spännande och förbjudet. Men om du som otrogen person vill leva "on the edge" och göra förbjudna saker. Åk till en arabstat och grovhångla mitt på en restaurang. Där får du spänning och troligtvis fängelse/något värre.

Nej, i ärlighetens namn. Det kommer alltid att finnas otrohet, det förstår väl vem som helst. Men du måste inte stanna med någon som är otrogen mot dig. Och du måste inte förlåta för att du är en snäll person. Var snäll mot dig själv och gå. 

Kommentarer

Populära inlägg