Adele

Personligen vet jag inte vad jag tycker om hennes musik. Hon har en underbar röst, men hennes musik är kanske inte mitt personliga favoritval förutom då kanske "someone like you". Den är underbar:) Nåja, tyvärr är det inte hennes musik jag tänkte ta upp idag. Utan hennes vikt. Vissa källor säger att hon har gått ner massor i vikt (roligt för henne). Men vad jag inte förstår är varför hon i så fall gjorde det? och om hon inte gjorde det, så finns pressen där.

Överallt ser jag människor som lägger sig i och säger åt henne att gå ner i vikt. Eller hånar hennes musik för att hon är/var överviktig. Jag läste en blogg där en person sa "Adele gör musik för öronen, inte för ögonen" och egentligen är det ju SJÄLVKLART. Men inte i vårt samhälle. Här handlar nästan allt om utseende. Jag hoppas att detta kommer att ändras, men innerst inne vet jag att det inte kommer att hända.

Man kan ju bara titta på idol. Hur många gånger har inte en fantastisk sångare blivit nekad för att de är stora? Eller blivit tillsagda att de ska gå ner i vikt. Egentligen. Om personen inte har fysiska problem, VARFÖR måste de i så fall gå ner i vikt? För att man ska vilja ha sex med dem? För att stora personer kan ju för all del inte vara attraktiva (speciellt inte i Sverige). Men det finns något ni glömmer - musiken!

Ta bara Emil i idol. Han har en sjukt dålig sångröst. Han låter som en pubertal liten gås. Men HAN går vidare för att småtjejer tycker att han är söt. Helt jävla sjukt. Jag tror att Laila summerade det rätt bra. De letar inte efter en person som har bäst röst, utan de letar efter en artist (dvs någon som ser bra ut på scen, har närvaro och levererar). Detta kan jag förstå, men i slutändan handlar det oftast bara om vem som ser bäst ut eller dansar sexigast (få mig inte att börja prata om dans, då blir det värre).

När musik inte längre handlar om musiken, rösten eller texten då försvinner själva själen ur musiken. När ska vi vakna upp ur detta sjuka barbiesamhälle och inse att plast, pengar och sex inte löser alla världens problem? När ska vi inse att insidan är vad som räknas. Och nej, man behöver inte vara ful och/eller tjock för att tycka något sånt. Samt, stora tjejer/killar kan vara vackra på insidan och på utsidan. Smala tjejer/killar kan vara vackra på insidan/utsidan. Det spelar ingen roll hur din kropp ser ut, du kan ändå vara vacker. Du kan ändå vara fantastisk. Jag är så trött på dessa sjuka kroppsideal och pressen på att se ut som 12 när man är 40. Älska dina hängiga/små/stora/runda/platta/"medialt perfekta" bröst precis som de är. Älska dina rynkor, det betyder bara att du har levt ett liv fullt med ansiktsuttryck och inte sett ut som en stel lobotomerad zombie.

Till Adele och andra tjejer som är överviktiga... ändra dig inte. Vill du gå ner i vikt, gör det för dig själv. Inte för att media säger att du ska. Mår du inte dåligt över att vara större, varför ska du då forma dig efter ett samhälle som vill att tjejer ska se ut som formlösa barbiedockor med lika mycket plast som skelett?

Kommentarer

Populära inlägg