Äntligen!

Så som jag har längtat efter ett långt rant! Äntligen har idioterna som kallar sig modeexperter kommit på ett nytt skönhetsideal. Nu ska man visa armhålan på alla bilder (yuck) och den ska se PERFEKT ut! Själv hade jag då ingen aning om att det fanns något som hette "perfekt armhåla". Jag menar, jag har hört "cologate-smile" och "himmelska ögon" "fantastiska tuttar" och "stålröv"... Men "perfekt armhåla"? Jag vet personligen inte om jag ska skratta eller bli förbannad. Ja, förbannad är det ju inte så lönt att bli.

Jag kanske lyckas ha självdistans till detta och bara rycka på axlarna och tänka att jag tycker att mina armhålor duger som de är. Jag skiter väl i om de inte är "perfekta gropar"... Men det finns ju så många andra osäkra människor. Speciellt yngre tjejer, som kommer att ta åt sig av detta och må ännu sämre för att deras bröst inte är tillräckligt stora, eller att de är hängiga, deras läppar är för tunna och magen putar ut lite mer än vad den ska. Nu ska de också gå och må dåligt över sina armhålor (som de också bör visa upp ofta)? Klart att vissa människor kommer att skaka på huvudet och säga att de här tjejerna får skylla sig själva.

Men då kanske ni har glömt hur det är att vara tonåring, tidiga tjugoårsåldern t.o.m. och känna sig utanför, hatad och jätteful. Det viktigaste då var att bli accepterad av, inte bara det motsatta könet (eller vilket kön man nu föredrar), men av tjejerna i klassen. För gud nåde den tjej som inte såg ut som de andra, inte hade rätt kläder eller kanske inte plockade sina ögonbryn (det var förbjudet med buskiga ögonbryn när jag växte upp). Mobbad, utfryst... slagen t.o.m. för att man inte ville vara som de andra.

Och personligen kan jag känna att det bara har blivit värre på senare år. Det är så mycket som ska fixas. Jag brukar säga att tjejer lekte med barbiedockor när vi var yngre, men killar/män/gubbar började leka med barbiedockor efter vi var klara med dem. Dvs mänskliga barbiedockor. För det ska vara plast och botox överallt, det ska hårdbantas tills man ser ut som en pepparkaksform (som alla bör vara stöpta i). Man ska vara pinnsmal, med fasta bröst, liten putande rumpa, smala lår, smala vader, välsvarvade armar, lång hals, plutande läppar, tydliga kindben, perfekt hår och nu också.. perfekta armhålor.

Till er som vägrar att forma er efter samhällets pepparkaksformer. Allt makt och ära till er. Fortsätt vara som ni själva vill vara. Och till er barbiedockor. Väx upp, acceptera er själva som ni är. En dag kommer er skönhet att försvinna i alla fall och om ni inte har börjat gro en personlighet förr så kommer den verkligen inte blomstra då heller.

Obs! Varning för hårt retuscherade bilder och grova generaliseringar!

Kommentarer

Populära inlägg