Inför Halloween

Finns det något som är svårare än att lista ut vad man ska klä ut sig till på Halloween? Varje år går man in i på partaj och konstaterar att man inte vill slänga ut 500:- på en kostym i one size (doesn't fit all) och sen rotar man runt bland sina gamla kläder och kommer på att fan... Ju äldre man blir desto färre val har man. Man har ju varit allt. Marilyn Monroe, Snape, häxa, vampyr, troll, någon konstig hårdrockskanin, Helena Bonham Carter's roll i Sweeney todd (vars namn jag inte kommer ihåg) och ja... name it. Jag har i stort sett varit utklädd till allt jag kan tänka mig. Finns det någon som har något bra tips?

När jag var kanske 11 eller 12 så fanns det inget Halloween-firande där jag bodde. Det var inte direkt stort någonstans i Sverige. Så jag, Catta, hennes kompis Rebecka och de flesta killarna i byn bestämde oss för att vi skulle testa "bus eller godis" och se om det funkade. Vi klädde ut oss i vad vi hade där hemma och sen bar det av. Det gick rätt bra. En hel del blev chockade och några visste inte riktigt vad det handlade om, men det blev en hel del godis och efter det fick vi en ganska trevlig fest med godis och frukt. Man kan säga att det var vad som startade själva Halloween-firandet i Vittskövle. Efter det så fortsatte vi att gå "bus eller godis" och när vi blev "för gamla" (då man var 15 och det inte var coolt längre) så följde man med sina syskon ut, även om en tant skulle "skicka prästen på dem" (Det var SÅ jäkla kul). Och NU är Halloween en ganska stor grej i Sverige. I Vittskövle varje år har vi vår Halloweenfest som vi började med för 15-16 år sedan. Det är en tradition som vi inte tänker bryta, oavsett hur gamla vi blir. Det är okej att fjanta runt och klä ut sig i löjliga kläder en gång om året. Och det är precis vad jag ska göra nästa helg (för nu jobbar man, nu kan man ju inte bara festa mitt i veckan längre) om jag bara kommer underfund med vad jag ska klä ut mig till!

Och! Varför måste alla klä sig så jäkla slampigt? Det är Halloween, inte playboy-husets dag. Jag har aldrig klätt mig slampigt på halloween och jag kommer inte att börja nu heller :)

Kommentarer

  1. Av någon anledning är jag alltid en kyckling när jag går på maskerad. Förstår inte hur det går till... :P Kram

    SvaraRadera
  2. ja, men varför inte? Kyckling är ju trevligt :P kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg