"Var inte Titanic bara en film...?"

Det är nu 100 år sen Titanic sjönk (och några timmar) och det är ca 15 år sedan filmen med Kate Winslet och Leonardo DiCaprio kom ut. Jag var visserligen bara 13 år gammal, men jag visste mycket väl att filmen var baserad på en sann händelse (att skeppet sjönk dvs).

Nu har de gått ut i tidningarna med att många tror att Titanic bara är en film. Inte en sann händelse. Nu menar jag inte att de tror att det hela är en konspirationsteori, nej, de hade helt enkelt ingen aning. Vad lär man sig i skolan egentligen?

Jag vet att det är många saker som jag inte känner till, men det finns vissa saker som man helt enkelt bör känna till! Som t.ex. att Titanic sjönk 1912, andra världskriget började 1939 och att 30-åriga kriget faktiskt började 1618 och varade 30 år (1618-1648, och ja, det är många som tror att, namnet till trots, varade längre).

Det är kanske lite sent att sörja över de som gick med Titanic ner i djupet, men jag hoppas att man har lärt sig något från detta - skaffa en massa livbåtar och lita inte på isberg ;)

Kommentarer

Populära inlägg