Platå

Platå för mig har alltid varit en sak som sitter framtill på skon (tänk ABBA). Men på senare tiden har jag fått lära mig att det finns en annan slags platå som gör sig irriterande påmind hela tiden.

Den sortens platå jag pratar om handlar om vikt. Min vikt ser ungefär ut som en bergochdalbana. Men ibland går jag upp utan att veta varför, och så stannar jag där. Ibland fortsätter jag bara att gå upp. Det är så lätt att vilja ge upp när detta händer. Men jag har listat ut varför. Min hjärna är redo att släppa ifrån sig vikten, men min kropp har inte riktigt förstått vad som händer. Så när jag går ner mycket får min kropp panik och vill ta tillbaka vikten och hålla sig på en vikt där den känner sig bekväm och hemma! Tough shit!

Även om jag kör en väldigt långsam viktnedgång (enligt calorie count så bör jag ha gått ner min vikt tills den 28e februari 2014) så är det ändå en stor chock för kroppen. Den är så van vid att bli misshandlad med ingen mat, alldeles för mycket mat och ibland alldeles fel mat - fast rätt mängd. Att jag helt plötsligt blir nyttigare och faktiskt tar hand om min kropp är något som känns konstigt!

Den här nya sidan jag är med på - calorie count - har många fördelar. Inte bara att man kan hålla större koll på vad man äter, utan just att man kan få ett underbart stöd från andra medlemmar som också kämpar med vikten. Oavsett om de vill gå ner 2 kilo eller 100 kilo! Alla har samma mentalitet. Alla har dåliga och bra dagar och ingen är taskig mot någon annan. Själv väntar jag spänt på att få ett mail från dietisten om hur mina matvanor ser ut!

Men tillbaka till verkligheten! Jag har lyckats ta mig ner från min platå efter ungefär en vecka och jag är fortfarande 400 gram mer än vad jag var innan jag hamnade på en platå, men det går åt rätt håll!

Kommentarer

Populära inlägg