Din rätt eller din skyldighet!

Att ha rätten till att göra abort eller att ha skyldigheten till att föda? Det är en ganska intressant debatt, men känns det inte väldigt förlegat? Har inte abort varit lagligt i Sverige ett bra tag? Så varför bör vi ens överväga att det inte bör vara lagligt? Jag tänker inte ge mig in i debatten om varför det är rätt eller varför det är fel. Det finns plus och mins på bådaa sidorna. Men jag har alltid varit en pro choice-person när det kommer till detta. Om ni undrar vad jag pratar om kan ni läsa det här.

Men vad som känns lite skrämmande är att det är förbjudet i så många länder! Det är helt okej att ha ihjäl folk i krig, självmordsbombare, dödsstraff och what not, men gud nåde dig om du gör abort! Då är du en hemsk människa och bör brinna i helvetet! Det känns så mycket hyckleri över det hela.

Jag vet att många som har barn själva är väldigt emot abort, men vad hände med att bestämma över din egen kropp och ditt eget liv? Bara för att du valde att skaffa barn, betyder inte det att det inte finns andra omständigheter och andra väl än ditt.

Jag tycker däremot inte att man ska använda abort som preventinmedel för att man inte "Pallade använda kondom". Men att tvinga någon att föda ett barn känns absurt. Det förändrar hela ditt liv och man måste bara beredd på det.

Och sen finns det många människor som inte vill ha barn. Ska man då tvinga dem att skaffa barn för att "det är mord att göra abort"?

Vad tycker ni?

Kommentarer

Populära inlägg