För er som vill hålla koll på vikten!


Jag har hittat en ny favoritsida på internet. Det var en kompis till en kompis som tipsade om den. Jag har ju använt Calorie Counter i min mobil sen januari (och jag tycker att det är ett perfekt sätt att hålla kolla på kalorier, fett, protein och kolhydrater). Men jag har ju alltid haft väldigt låga värden när det gäller viktiga ämnen som vitaminer och mineraler och jag har aldrig haft någon riktig koll! Och de som känner mig vet att om jag inte har stenkoll på saker så struntar jag i det... det vill säga, det mesta.

I alla fall så berättade den här tjejen om en sida hon var med på som heter Calorie Count (jag vet, det låter som min och det var därför jag kollade upp den, för att kolla om det var samma). Det är i princip samma, förutom att det inte finns några svenska produkter, så man får kolla innehållet på det man äter och jämföra så att det är samma. Men så länge du vet vikten på dina produkter så är ju kyckling alltid kyckling!

Du kan logga in via facebook, så du behöver inte bli medlem, och denna sidan funkar oavsett om du vill gå ner i vikt, gå upp i vikt, stanna på samma vikt eller bara är nyfiken på vad du behöver äta! Den ger dig tips och råd om hur mycket du bör äta av allt och den bygger inte på någon diet utan på RDI (rekommenderat dagligt intag), och det kanske skiljer sig lite från USA till Sverige, men det ligger på ungefär samma. Andra medlemmar kan se vad du äter och kommentera (jag har bara fått positiv respons) samt stötta och ge råd.

Det känns som att jag kommer att kunna göra bättre val genom denna sidan. Via min app på mobilen så äter jag rätt mängd kalorier, men jag fuskar gärna med ett choklad då och då och vitt bröd. Via denna sidan ser jag helt och hållet vad det innebär om jag äter vitt bröd istället för fullkorn.

Det låter kanske jobbigt, men jag tycker absolut inte det är jobbigt själv. Kanske är det för att jag har levt så här i 4 månader nu och att skriva ner vad jag äter varje dag känns självklart! Givetvis kommer jag inte att vara lika mycket kalori-nazi när jag väl lyckas gå ner i vikt. Förhoppningsvis för att jag då lärt mig vad jag kan äta och hur mycket jag kan äta!

Så om ni vill ändra era liv, oavsett vilket håll ni vill gå åt, kolla gärna in den här sidan! Det kanske är krångligt i början, men det är definitivt värt det!


Kommentarer

Populära inlägg