Kost och diet-hysteri!

Jag får ofta många frågor om hur jag lyckats gå ner så pass mycket i vikt som jag har. Det är många som tror att jag har gått på någon mystisk diet. Personligen så tror jag inte på dieter. Men det kan bero på att jag inte tror på "quick fix". För man kan jämföra det lite med om något går sönder, och lagar man inte det ordentligt utan bara tejpar ihop det, så kommer det att gå sönder igen och den här gången kommer det kanske bli ännu värre.

Det är lite så jag ser på viktnedgång. Först och främst, ta reda på varför du har blivit överviktig/underviktig. Detta är oftast något man upptäcker under resans väg, men det är definitivt värt en tanke. Är det något som har hänt? Äter du för att du är uttråkad eller tar du gärna till mat/godis när du mår dåligt eller inte kan hantera dina känslor? Det finns många olika orsaker till varför man går upp i vikt, och det är långt ifrån alla fallen då maten har varit själva boven.

Personligen känner jag att det är en extrem diethysteri i viktvärlden. Man försöker att dricka 5 soppor om dagen och förväntar sig fantastiska resultat. Sen när man är klar så går man upp allt igen. Och så har vi LCHF, som jag tycker är lite skumma. Det fungerar säkert för någon. Men när de mer låter som en sekt än ett viktprogram, så börjar jag i alla fall ifrågasätta det. Förbjud dig inte att äta något!


Vad är då bra kost? Detta är givetvis individuellt. Det som funkar för dig kanske inte funkar för någon annan. Men för min del, så har det varit att inte kompromissa för mycket. Vill jag ha en kanelbulle, då äter jag en kanelbulle. Men då är det också viktigt att inte må dåligt efteråt. För hur många gånger har vi längtat efter något sött och sliskigt och sen mått pyton efteråt? Känt oss äcklade? Det är dags att sluta må dåligt och börja att göra aktiva val. Vill du ha en kanelbulle, ät den! Men var redan innan beredd på vad det innebär. Det kommer inte att förstöra hela din viktplan, men det ger mindre utrymme för annan mat.

Gör av med fler kalorier än vad du äter = viktnedgång

Jag tror inte att man kan säga det tillräckligt ofta. För när man börjar inse vad man har gjort mot sin kropp, eller vad sjukdom och annat har gjort, då blir de här mystiska mattetalen helt plötsligt logiska. Det verkar vara det mest vettiga i hela världen. För visst är det enkelt att räkna ut att om man vill gå ner i vikt så måste man givetvis göra av med det man äter! Men det är inte lätt att tänka så när man är fast i en ond cirkel och ju mer man tänker på det desto sämre mår man.

Steg 1 Lär känna din kropp. Vad mår min kropp bra av? Det finns många grönsaker med liknande egenskaper och tycker du t.ex. inte om spenat, ja, då fungerar broccoli precis lika bra. De är rika på järn bl.a. Vill du få i dig mycket C och A-vitamin så är morötter och röd paprika perfekt för A-vitamin medan den hederliga gamla apelsinen är perfekt för C-vitamin.

Steg 2 Drick mängder med vatten. Vatten rensar din kropp. Drick minst 8 glas om dagen. Det är lätt att balansera ut under hela dagen och vatten är viktigt för din viktnedgång.

Steg 3 Tillsätt fiber! Byt ut ditt vanliga bröd mot fullkornsbröd med fiber i. Du måste inte hålla dig undan bröd eller kolhydrater. Kolhydrater är din vän, så länge du inte äter för mycket eller har för höga halter av socker i sig. Man bör försöka få i sig minst 25 gram fiber om dagen. Päron och äpplen är utmärkta källor till fiber.

Steg 4 Börja rör på dig. När man rör på sig måste man givetvis äta lite mer för att kroppen ska kunna ha ork att träna. Det är nu det är viktigt att tillsätta protein. Fisk, fågel eller kött. Välj det du tycker bäst om. Fisk och fågel är mycket bra för dig, men rött kött är inte lika dåligt för dig som man tror. Du bör givetvis variera din mat och inte äta rött kött 7 dagar i sträck. Men förbjud dig inte att äta det.

Steg 5 Gör ett matschema. Planera dina måltider. Detta kommer att göra att du kommer att veta i förtid om du kan äta den där extra kakan eller inte. I och med att du tar full kontroll över din mat, så finns det ingen du kan skylla på när det inte går som du vill. Och givetvis, svält dig inte! Det mår ingen bra av!

Tips! Skippa aldrig frukost, sprid ut maten över hela dagen. Tugga maten ordentligt och känn av när du är mätt. Ät inte mer än vad du egentligen orkar, men se också till att du inte känner dig hungrig efteråt. Mat som är rik på fiber håller dig oftast mätt längre.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg