Saker som gör mig lagom irriterad!

1) Vad är det med folks inställning om tjocka tjejer? Det är helt okej att en kille är överviktig, men så fort en tjej är det, så är hon ful, äcklig och absolut inte tillåten att bära någonting som kan vara aningen åtsittande. Exempelvis leggins. Är det meningen att stora människor ska se ännu större ut?
Det roliga i detta är att en grovt överviktig killkompis till mig sa just detta om överviktiga tjejer. Så jag sa till honom att det är lika konstigt det som att tjocka killar på tv har snygga smala fruar (Jims värld bara ett exempel. Och hur ofta ser vi tjocka tjejer på tv med snygga välbyggda killar? Aldrig!). Killar kan säga vad ni vill, det är ändå mer accepterat att vara stor som kille! För ni har inte ens en bråkdel av den pressen på er att vara snygga dygnet runt (och snygg i Sverige vet vi alla = spinkig, lång, översminkad i totalt urfula modekläder).
Varför måste tjejer vara små bräckliga typer? Vad är det som är så läskigt med att vara med en större tjej? Kärlek bryr sig inte om densitet eller yta. När man blir kär och man älskar nån på riktigt, då älskar man den personen för hur den är, inte för hur den ser ut (Annars kallas det för förälskelse eller helt enkelt lust. Vilket leder mig vidare till nästa irritationsmoment).

2) Personer som säger att sex är det viktigaste i ett förhållande. Uppenbarligen har ni aldrig haft ett riktigt förhållande och ni bör växa upp! Sex är underbart, men inte det viktigaste.

3) Tv-spel/datorspel. Ja, jag tycker det är sjukt roligt att spela, men HUR ofta sätter man inte igång ett spel, och det första man ser är en lättklädd spinkig tjej med jättestora silikonbröst? Killarna är varierande i storlekar på både längden och bredden, och oftast fullt påklädda (detta gäller även i film, usch vad det retar mig)... Men det finns oftast bara en version av tjejerna. En kille på aftonbladet skrev en jättebra krönika om detta, bl.a. om att killar inte bryr sig om eller förstår sexism för att killar helt enkelt aldrig har varit förtryckta! Det tyckte jag var mycket bra sagt. Han sa även att tv-spel är kultur! Men hur ska det bli taget på allvar om det bara handlar om sex (det också)? Jag trodde att vissa saker hörde hemma i porrbranschen, men i dagens samhälle så säljer sex, hemmafruar och shitlight(twilight) mer än någonting annat. Också en annan grej jag avskyr.


4) Twilight och allt vad det innebär. Här slår vi jämställdheten rätt tillbaka till 50-talet där kvinnan är en ömtålig liten prydnad som behöver en stor stark man att tala om för henne vad hon ska göra och säga. Enough said!

5) "Rabiata feminister och rasister". HUR ofta har inte du, som tjej då, blivit kallad manshatare eller feminist för att du vägrat acceptera samhällets syn på kvinnan? Och det är ett mycket farligt och mäktigt kort att spela. För svenskar är LIVRÄDDA att bli ettikerade. Speciellt som något negativt. Man tar alltså hellre tillbaka sin kommentar än att stå för vad man tycker, oavsett vad folk kallar en. Rasist och feminist är ord som är väldigt lätta att slänga ur sig. Rasist kan jag förstå att folk inte vill bli kallade för (men det används ändå för mkt och ibland helt oresonligt). Men om du säger att t.ex. grovt kriminella invandrare (d.v.s. människor som inte har uppehållstillstånd eller mer i Sverige) bör utvisas, för de är inte våra problem. Och knappast hade en svensk kunna kommit till ett land, mördat någon, och förväntat sig att få stanna där. Då blir du garanterat kallad för rasist. Men hur är det att vara rasist? Är det inte mer rasistiskt/nazistiskt att gå in i en katolsk kyrka i Irak och skjuta ihjäl alla kristna för att deras ideal är för nära de västerländska?

Feminist. Vad är det? "Rörelse för kvinnors jämställdhet med män." Så står det, enligt Svenska Akademiens Ordlista. Hur kommer det då sig att det har fått en så negativ klang? Egentligen borde man säga att alla som inte är feminister är förtryckande mansgrisar?! För att feminister vill att kvinnor ska vara jämställda med män. Nu menar inte jag jämställda som att vi inte är olika, för det är vi. I allmänhet är killar starkare och tjejer är bättre på att tänka logiskt. Men det finns givetvis undantag för allt. Okej, lite off topic >.<
Vad jag säger är att ta reda på vad saker egentligen betyder innan du hasplar ur dig, vad du anser är, skällsord såsom feminist. Och var försiktig med hur du använder ordet rasist, för är det något som svenskar inte har förstått så är det att rasism fungerar på båda hållen. Utländska människor kan vara rasister dem med. Om man inte medger det, så är det ett sätt att påstå att svenskar är det ultimata rasen! Nej, säg vad du vill om mig. Jag vet var jag står och jag vet dessutom vad det betyder.

Mitt bästa tips är att respektera varandra, oavsett hudfärg, kön, religion och ålder. Mer kärlek till folk :)

Kommentarer

Populära inlägg