Harry Potter 7:2

Ikväll bär det av mot bion med familjen. Det var så det startade 2001. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Att första boken var helt underbar, det visste vi ju. Men vi visste inte alls vad vi kunde förvänta oss av filmen. Jag minns fortfarande doften av popcorn och spänningen. 17 år var jag då, och kanske kände jag mig som ett rätt gammalt Harry Potter-fan om man jämförde med de övriga besökarna, som kanske var i 10-års åldern.
Filmen började, och den var allt jag hade förväntat mig - och mer. Den förförde en och levererade allt den utlovat. Snape med sin nästan sjungande stämma när hans första lektion började och alla andra fantastiska skådespelare. Det enda jag hade som minus, var att de struntade totalt i poltergeisten Peeves (i hela serien) som faktiskt var en av mina favoritkaraktärer.

Nu ikväll är det dags för sista filmen. Givetvis har jag läst alla böckerna, så jag vet ju hur det hela slutar. Men att se det i ens eget huvud och att få se det på filmen, det är givetvis två olika saker. Första delen följde boken väldigt bra. Jag vara inte missnöjd med något, även om jag vet att några hade lite att klaga på. För mig var den underbar. Så givetvis är förväntningarna skyhöga, men sen vet jag att hur det än går, så är det den mest fantastiska bokserien jag någonsin har läst.

Då är det slut på Harry Potter-eran. Sista filmen. Nu är det verkligen slut. På riktigt. Och jag önskar att vi kunde gå tillbaka i tiden och få läsa mer nytt om Harry Potter. Hur man grät när vissa karaktärer dog, och hur man skrattade åt Rowlings underbara humor. Jag var t.o.m. så nördig att jag spelade några av spelen. Min favorit var det andra spelet "hemligheternas kammare" eftersom jag klarade det spelet! Någon som minns chokladgrodorna som man kunde köpa i de vanliga affärerna? eller Bertie Botts bönor? De borde verkligen ta tillbaka det, om än bara under tiden filmen visas. Så om några timmar ska jag bege mig in, för sista gången, till popcornen, spänningen och de 10-åriga fansen.

Kommentarer

Populära inlägg